Positiva tankar
Kerstin skrev en artikel om tankens kraft och då kom jag att tänka på att göra en liten diskussion om det
Jag själv tycker att när det händer något negativt eller när man själv mår dåligt är det oerhört svårt att tänka positivt. Hur ställer ni er till det? Har ni lätt för att vända negativa tankar till positiva istället?
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
För mig går det ganska lätt. Det beror lite på hur upprörd jag blev, men allmänt kan sägas att jag har svårt för att "gräva ner" mig.
Det har dock inte alltid varit riktigt så bra som det är nu. Jag har övat på det under ganska lång tid.
Jag blev nyligen arbetslös och det var många av mina, numera föredetta, kollegor som trodde jag hade en skruv lös för att jag trots allt tog det hela på ett rätt positivt sätt. Det förväntade var visst att bli bitter och nedstämd, men jag vet ju att det inte hjälper, så det blev aldrig så.
Jag sa bara till dem att "när en dörr stängs öppnas andra dörrar".
"When one door closes, another opens; but we often look so long and so regretfully upon the closed door that we do not see the one which has opened for us." - Alexander Graham Bell
Ibland har jag det och ibland inte, är olika beroende på situationen och hur jag mår :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tror att jag har en medfödd positiv inställning till livet
Jag har väldigt lätt för att ställa om negativt till positivt och se minsta lilla gnista i allt mörkt.
När min man hade ett mycket välbetalt arbete utomlands i flera år och sedan ganska hastigt blev arbetslös då firman gick i konkurs jublade jag inombords. Hela vårt liv förändrades på grund av ekonomin men det gick alldeles utmärkt och vi fick vara tillsammans mer.
När jag fick reda på att jag hade en hjärntumör så grävde jag inte ner mig utan tänkte snarare att det här klarar jag.
Jag har aldrig ens behövt öva. Jag bara är sådan och det är jag oerhört tacksam för. Livet blir oftast lite lättare att leva då.
/Maria
Jag försöker alltid se det positiva i det negativa. Något jag övat på och lärt mej! Det går..och livet känns så mycket roligare. 
#1 Vad härligt! Önskar att jag också kunde tänka sådär, men precis som du säger så har du övat ett bra tag och det är det man måste göra.. Man kommer ingenvart om man inte övar och tar tag i det själv.
#3 Det måste kännas jättehärligt, att vara så positivt inställd. Blir lite avundsjuk på att du inte har behövt öva, men jag tror att vissa människor bara är sådär! Precis som med allt annat 
#4 Visst blir livet mycket roligare när man kan konsten att fokusera på det positiva istället för det negativa, det håller jag absolut med om! Tänk så mycket man går miste om om man ständigt ser det negativa..
#5 Haha, den bilden alltså! Gillar den så mycket!
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.