Affirmationer.
Spinner vidare på inläggen "Positiva tankar" och artikeln "Tankens kraft".
Möjligheten att upprepa påståenden om sig själv, tills det blir sant………
Affirmationer betyder att du med tankens kraft kan förändra din bild, alltså genom att tänka positiva saker om dig själv, din situation och din kropp så kommer det att bli så. affirmation (lat. affirma´tio, eg. 'försäkran', av affi´rmo 'försäkra', 'befästa', 'bekräfta'
T.ex. Jag är stark, jag är givmild, omhändertagande, omtänksam, beslutsam, strålande, ljus, entusiastisk, rik, fridfull, lugn och stilla.
Den grundläggande idén bakom användning av affirmationer är att varje människa skapar sin egen verklighet.
Affirmationer är en metod att med ord som upprepas till slut tro på det upprepade ordet . Det fungerar på samma sätt som ett mantra.
När vi tänker en negativ tanke eller har en negativ uppfattning om oss själva så blir detta energitrådar som kommer att vibrera inom oss. De manifesterar sig i vår fysisk kropp.
Det är därför som kroppsspråk säger så mycket för vi kan inte gömma våra innersta värderingar egentligen. Genom sina tankar drar man till sig vissa typer av omständigheter.
Om vi över tid upprepar en mening med ord. Så kommer vi så småningom att tro på orden vi upprepar. Det är som att lära sig cykla. Har vi en gång lärt det så gör vi det på rutin. Nya tankesätt ska vi lära in så vi lever dem på rutin.
Du känner inga tvivel eller någon oro utan kan leva din affirmation. En affirmation är en bön eller ett mantra. Genom affirmationer påverkar vi vårt känslotillstånd Att tro, verkligen känna att orden och meningen jag säger är sant.
Affirmationen slinker in i ditt undermedvetna med hjälp av upprepningens kraft och den kan vara en bra hjälp att skapa det du vill i ditt liv eftersom det undermedvetna inte kan skilja mellan sanna och påhittade påståenden.
Exempel på några Affirmationer:
Jag är stark, givmild, omhändertagande, beslutsam, rik, strålande, ljus, entusiastisk, fridfull, lugn och stilla.
Universum fungerar i perfekt harmoni. Allting som sker är för min högsta utveckling. Jag ser nu ett universum av skönhet och perfektion.
Saker och ting är goda, allting sker till det bästa, allt är i ordning och harmoni.
#1 Det märker jag inget av, är det rätt nu eller?
Jag tycker att det var ett härligt inlägg! Har faktiskt inte tänkt på det innan men det är ju egentligen helt underbart! Ska vi köra igång en tråd där vi bestämmer oss för att ha en egen affirmation och peppa varandra till att köra det mantrat? 
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
# 2
Låter som en bra idè! Tankens kraft är stor, och alla borde affirmera mera. 
Jag tror mycket på tankens kraft och jag är en positiv människa till min natur.
Igår fick jag reda på odlingen på min tumör i huvudet och det var elakartad cancer, en 3:a på en skala från 1-4 där fyra är farligast.
Jag förstod genast när läkaren ville att min man skulle komma med in.
Då gäller det att inte klappa ihop. Jag ska klara detta, jag ska överleva, jag är en vinnare
Detta får bli mitt mantra
Jag gillar också Kersins sista mening. "Allting sker till det bästa" Jag är nämnligen helt övertygad om att det finns en mening bakom allt som sker.
/Maria
Det här kommer du att klara bumbleboo,för du är en vinnare.
Kram från mig
#6 Håller tummarna för dig
/Maria
#6 Håller också tummarna.
Det kommer att gå bra Kerstin.
Kram
# 6
Håller också tummarna..
#6 Även jag håller tummarna för dig kerstin!
#11 Jag gjorde biopsi i somras i ena bröstet. Sammanlagt fyra stick och det gick alldeles utmärkt. Så jag håller tummarna för dig
/Maria
#13 Jag hade två knölar så det tog två stick från olika vinklar i varje knöl. Det var bara det ena sticket som kändes lite mer.
Du kanske visst kan få bedövning om du upplever det obehagligt.
/Maria
#15 Fast jag är kanske ett undantag
. Är en oerhört tålig person som alltid har fått agera nåldyna för elever och liknande.
Dessutom har jag sytt ihop min tumme en gång med björntråd. Det var en lördag och jag hade ingen lust att åka till akuten.
Min man höll på att svimma.
Galet, men jag klarade mig från infektion, haha.
/Maria
#17 Hade det gåttt illa så hade jag skämts för att åka in med en infekterad tumme så jag hade nog "dragit en vals", Hehe.
/Maria

# 18
Du är tuff du, Humlan! 
#20 Egentligen inte tufft alls utan snarare helt korkat

/Maria
Haha, så roligt att läsa! Jag hade minsann aldrig vågat sy min tumme, jag blir ju nervös bara av att ta ett vanligt blodprov 

Sy ihop tummen med björntråd!