Självkänsla iFokus

Självkänsla

Etikett12-självförtroende
Läst 3398 ggr
ettlitetalias
0

"Sänka sig"?

Jag har väldigt låg självkänsla, vilket jag är medveten om, men jag försöker jobba på det genom terapi osv.

Nu till mitt dilemma.. Jag är välutbildad. Jag är smart, effektiv, organiserad, jag kommer med ideer och jag älskar utmaningar. Ändå kommer jag ingen vart, då det inte finns några jobb där jag bor nu (och möjligheten att flytta finns inte för tillfället). Jag är fast som underbetald servitris, och har varit i ett år nu! Jag söker jobb, men får inget som matchar min kompetens, antingen för att de tittar på mitt CV och bara ser underbetalda "skitjobb" som jag haft medans jag studerat, och så det här servitrisjobbet som jag varit fast i sedan jag tog min examen..

Hur ska jag göra för att få ett jobb som inte är en kränkning till min förmåga och utbildning? Eller måste jag acceptera att jag, pga tidigare skitjobb (misstag?) är fast i lågbetald-träsket?
Och om så är fallet, hur "sänker" jag min aspiration till att komma någonstans i min karriär utan att känna mig misslyckad?

Mia
0

Har du funderat på att söka upp en praktikplats som matchar din kompetens? Många företag satsar hellre på praktikanter då de kan visa vad de går för och oftast får man jobb genom det.

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Maria
0

För det första så får du nog tänka i andra banor när det gäller jobb.Glad

Enligt mig finns inga skitjobb. Alla jobb är viktiga på sitt sätt.

Det är ett hån mot alla servitriser t.ex  att kalla det för skitjobb och lågbetaldträsket.

Så länge du ser ditt jobb som en kränkning till din förmåga och utbildning så riskerar du bara att bli bitter.

Det är väldigt tråkigt när man inte kan få jobb till det man utbildat sig till men det hänger på marknaden, efterfrågan och tillgång.