Självkänsla iFokus

Självkänsla

Etikett12-självförtroende
Läst 3398 ggr
ettlitetalias
0

"Sänka sig"?

Jag har väldigt låg självkänsla, vilket jag är medveten om, men jag försöker jobba på det genom terapi osv.

Nu till mitt dilemma.. Jag är välutbildad. Jag är smart, effektiv, organiserad, jag kommer med ideer och jag älskar utmaningar. Ändå kommer jag ingen vart, då det inte finns några jobb där jag bor nu (och möjligheten att flytta finns inte för tillfället). Jag är fast som underbetald servitris, och har varit i ett år nu! Jag söker jobb, men får inget som matchar min kompetens, antingen för att de tittar på mitt CV och bara ser underbetalda "skitjobb" som jag haft medans jag studerat, och så det här servitrisjobbet som jag varit fast i sedan jag tog min examen..

Hur ska jag göra för att få ett jobb som inte är en kränkning till min förmåga och utbildning? Eller måste jag acceptera att jag, pga tidigare skitjobb (misstag?) är fast i lågbetald-träsket?
Och om så är fallet, hur "sänker" jag min aspiration till att komma någonstans i min karriär utan att känna mig misslyckad?

Mia
0

Har du funderat på att söka upp en praktikplats som matchar din kompetens? Många företag satsar hellre på praktikanter då de kan visa vad de går för och oftast får man jobb genom det.

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Maria
0

För det första så får du nog tänka i andra banor när det gäller jobb.Glad

Enligt mig finns inga skitjobb. Alla jobb är viktiga på sitt sätt.

Det är ett hån mot alla servitriser t.ex  att kalla det för skitjobb och lågbetaldträsket.

Så länge du ser ditt jobb som en kränkning till din förmåga och utbildning så riskerar du bara att bli bitter.

Det är väldigt tråkigt när man inte kan få jobb till det man utbildat sig till men det hänger på marknaden, efterfrågan och tillgång.

Kanske kan du uppgradera dig men någon kurs så att din utbildning inte blir "för gammal" och så får du försöka söka, söka, söka och försöka att inte ge upp. Lättare sagt än gjort förstås…

Det är bara att önska dig lycka till.

Sedan så kanske du får tänka om när det gäller att flytta på sig också…Obestämd

/Maria

ettlitetalias
0

Menade inte att klanka ner på jobben i sig, det är klart att de är viktiga, och att det finns folk som får ut något av dem - men just för mig så är de helt fel.. Jag trivs inte för fem öre och känner att jag börjar "fastna i träsket". Är väl lite samma som en konstnärlig människa som finner sig fast på ett kontor. Det mixar helt enkelt inte speciellt bra, och det går ut över både min självkänsla och jobbet då jag vantrivs.

Och flytta finns på kartan, men det går helt enkelt inte alls just nu pga flera orsaker.

Mia
0

#3 Har du funderat på det jag skrev? Att söka praktikplats som matchar din kompetens? Visserligen får man inte bra betalt och i vissa fall får man inget betalt men det är en bra bit på vägen om man vill in i branschen och visa framfötterna. Du kanske kan kombinera praktikplats med det jobb du har nu? Får man fråga vad det är du har examen inom? Vissa utbildningar är det lågsäsong, dvs de behöver inte nytt folk..

simudainkain
0

Kolla med arbetsförmedlingen om hjälp till praktikplats som Mia tipsar om. De visade mig när jag var arbetslös. Själv har tagit för mig av alla chanser i min nya bransch med de jobb som andra inte vill ha. Det har givit mig bred yrkeserfarenhet. Det är svårt att få toppjobb som nyutexad. Det finns andra som tar enklare jobb i sin nya bransch för att "komma in" i den.

En undran hur har du presenterat dina jobb i din cv och i ditt personliga brev. Exempelvis som servitris har du erfarenhet av just service och bemötande, du hanterar kassa, lär dig om mat och kanske också viner.

Be att få träffa någon från fackbörbundet för ditt nya yrke och be om tips för att komma in.

Lycka till!

ettlitetalias
0

#4 Jo, det låter ju som en ide! Sitter och kollar runt lite nu faktiskt, vilket är varför svar dröjde Tungan ute

Jag har utbildning både inom fotografi (mest för intressets skull och för att få utlopp för mina artistiska behov, men det är aboslut något jag söker jobb inom och hoppas på att kunna försörja mig på) och energi.

Maria
0

Jag känner en fotograf som frilansar.

Resten av tiden är han skol och dagisfotograf och han fotar även för fastighetsmäklare. De bilder som finns i annonserna på hus/lägenheter.

På så sätt får han både utlopp för sin artistiska ådra och även en inkomst att leva på.

Tyvärr är det svårt att leva på sin konst även om man har en gedigen utbildning. Så kanske du skulle satsa på din andra utbildning "energi" vilket borde ligga väl i tiden.

/Maria

simudainkain
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

OM du vill köra helt eget också som Bumbleboo föreslår, nyföretagarcentrum hjälpa dig. De hjälpte mig.

Mia
0

#6 Hur gick det? Hittade du någon praktik som verkade intressant?

ettlitetalias
0
#9 Nej, det gick inget vidare.. Men sökte några fler jobb iaf, "längre ner på stegen", men ändå i rätt yrkeskategori i hopp om att jobba mig uppåt som någon nämnde.
Mia
0

#10 Tråkigt att du inte hittade någon praktikplats, men ge inte upp! Det är det viktiga när man söker jobb, att man inte ger upp utan ständigt visar framfötterna. Hoppas att du får svar ifrån jobben du sökte! Jag själv har också sökt några jobb faktiskt!