Självkänsla iFokus

Självkänsla

Etikett12-självförtroende
Läst 3071 ggr
[AnnikaOhlsson]
0

Jantelagen (långt)

Var inne på" veckans 3 ord" och tänkte skriva, men det var svårt…varför? Däremot skulle jag utan tvekan kunna skriva 3 negativa ord… eller 5, eller t o m 10! Tror det gäller alla av oss.

När jag gick lågstadiet hade jag en fröken som redan var pesionär när vi började. Hon var (är) jättego, men "uppfostrade oss" på det gamla viset. Bl. a så började vi varje morgon stående vid bänkarna och sjöng en psalm. När vi skulle prata fick vi be om ordet och vi stod upp bredvid bänken när man fått ordet.

Flera av de grejer vi gjorde var avskaffat redan när mamma gick i skolan. Man kan tycka att det verkar gammalmodigt och låter  som att det "var synd om oss" men absolut inte! Jag tror vi lärde oss väldigt mycket på detta på sitt sätt.

Men en sak som användes då var jantelagen och i min klass så stod vi upp bredvid bänkarna och upprepade denna en gång om dagen, under tre års tid. Jag kan rabbla den som rinnande vatten än idag. Jag garnaterar att om ni väcker mig mitt i natten så kan jag den baklänges… inga problem.

Vi hade en jätteaffich med jantelagen tryckt på mitt i klassrummet. Hela tiden blev vi påminda om denna… Våra jämnåriga fick också lära sig den och fick lära sig att man skulle leva efter den, men de fick den inte inpräntade som vi.

När jag tänker efter var det rena hjärntvätten… Om man berättade nåt man gjort som manvar stolt över så fick man aldrig höra att man var duktig, utan istället sa fröken "Ja, det var duktigt gjort, men du ska inte tro att nån annan inte gjort det bättre".

Jag skyller inte detta på fröken, utan på skolledningen somlät henne göra såhär! Hon följde bara sin sanning om hur skolgången skulle vara. Och jag har fortfarande kontakt med henne och hon är verkligen en helt fantastisk människa!!

Det känns skönt att den idag är avskaffad, men många är vi som fortfarande har den djupt inrotade i oss och har svårt att inse att det faktiskt är fel… Även om jag kommit en bra bit påväg och faktiskt kan säga idag vad jag är bra på…till viss del, så finns den där i bakhuvudet…

Och vem är föressten vi???

1. Du skall inte tro att du är något.
  2. Du skall inte tro att du är lika god som vi.
  3. Du skall inte tro att du är klokare än vi.
  4. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
  5. Du skall inte tro att du vet mer än vi.
  6. Du skall inte tro att du är förmer än vi.
  7. Du skall inte tro att du duger till något.
  8. Du skall inte skratta åt oss.
  9. Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
  10. Du skall inte tro att du kan lära oss något.
[Sisa]
0

Vilken härlig historia, Hyacinta! Även om den hör ihop med Jantelagen..Glad

Här är min version..

1. Du ska tro att Du är otroligt bra.                                                       2. Du ska tro att Du kan mycket mer än andra.                                         3. Du ska självklart tro att Du är bäst.                                                   4. Du ska absolut tro att Du duger.                                                        5. Du ska skratta ofta..och ropa ut Din glädje över hela världen.                   6. Du ska tro att Du kan allt Du behöver..och lite till.                                 7. Du ska visst tro att Du är något.                                                        8. Du ska tro att Du vet allt.                                                                 9. Du ska tro att någon bryr sej om dej.                                                10. Du ska tro att Du har bättre förutsättningar än alla andra.     Kyss

Fridaaaa
0

#1 Får man låna din version?:) Tyckte den är så bra:D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Sisa]
0

# 2

Självklart..den skulle alla människor läsa varje dag! Kyss

Fridaaaa
0

#3 tack :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mia
0

Håller helt med dig om att det är så mycket lättare att rabbla upp negativa saker/sidor hos sig själv. Det är jättesvårt att ens komma på tre positiva saker, men jag tycker att alla borde försöka. För jag tror stenhårt på att alla kan komma på något iallafall! Dessutom behöver man faktiskt inte skriva tre, en positiv sak räcker. Då ska man berömma sig själv för att man kom på en sak!

Angående din berättelse så blir jag faktiskt ganska ledsen att det kan gå till sådär.. Att få den jantelagen inpräntad varje dag i tre år.. Fy! Jag har märkt på många äldre att de inte riktigt vågar berätta om saker som de är duktiga på eller saker som de är stola över, som de själva gjort. Det kanske har något med detta att göra? Vi 90talister är mycket mer framåt och till och med skryter gärna..

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

[AnnikaOhlsson]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Visst är det så Mia…

80 och 90-talisterna har fåttlära sig att de är värda nåt. Att de räknas. Det fick inte vi. Egentligenär jag för ung för att ha denna hemska jantelag inpräntad i ryggmärgen. Men det beror ju på vår äldre lärarinna…

MIn mamma brukar säga att när någon säger nåt positivt till henne om mig eller min syster,  så säger hon bara "jaså? Tycker du? Vad roligt, det ska jag säga till henne"! Fast egentliegn vill hon säga "Det vet jag, det är min dotter, hon/de är bäst" Men så kan hon ju inte säga, hon kan ju inte skryta….

Men varför inte egentligen??

simudainkain
0

Ja, Hyacinta jag kan inte se det som något annat än hjärntvätt.

Vi får tvätta om våra hjärnor som växte upp med det.

[Lisake]
0

Känner väl igen mig i jantelagen och dess inverkan.kan tro att om man är uppvuxen med jante så är det inte så himla lätt att bryta ett mönster som har följt med i generationers påverkan.

Religionen är ett väldigt bra ex.Hyacinta som du tar upp.men även samhälls syn i äldre tider gjorde stor skillnad mellan folk och folk.haha blev det historia i det hela.

Väldigt bra formulerat simudainkain.

simudainkain
0

#8 Lisa

Tackar! Flört