Inget självförtroende...deppad
Hej alla.
Hittade just till denna sidan.
Jag har väldigt dåligt självförtroende nu och är väldigt deppad över det. Har varit arbetssökande länge och är så fruktansvärt trött på att gå hemma och känna mig värdelös. Saken är den att jag är ganska blyg och osäker så det är svårt för mig att söka jobb ibland.
Jag har funderat på att skriva på en skylt att jag är arbetssökande och ställa mig på en centralstation där det finns väldigt mycket folk. Det skulle ju verkligen vara en vågad grej och det är ett par stycken som prövat och lyckats väldigt bra. Frågan är bara om man ska skriva sitt mobilnr på då eller så någon som sitter på ett tåg och ser skylten kan kontakta mig?
Det var egentligen inte det den här tråden skulle handla om men. Jag försöker se de positiva sakerna hos mig men det är väldigt svårt. Ser mest dom dåliga och tvivlar tom på dom goda sidorna ibland. Det börjar bli väldigt påfrestande och jag vill att det vänder nu. Jag har mina perioder då jag mår bättre, men det blir som en enda lång bergodalbana.
Snälla hjälp mig.
Vad tycker du är positivt hos dig själv? Vad är du duktig på?
Jag tycker absolut att du ska testa din idé med skylten, funkar det inte eller känns för obehagligt är det ju bara att du avbryter och eventuellt testar igen en annan dag. Du får ju lite mer erfarenhet av just den metoden varje gång du använder dig av den.
Ett annat tips: Om du har någon extra e-postadress kan du använda den istället för ditt telefonnummer. Använder du ditt telefonnummer på skylten finns ju risken att det missbrukas.
Det är svårt att bibehålla sjärförtroendet ibland, sedan är det ju vanligt att bli lite extra nere såhär års, det brukar jag bli. Du gör ett bra jobb!
#1 Jag tror definitivt jag får försöka skriva ner vad jag tycker är bra hos mig själv. Skulle vara bra att ta fram en lista där jag skrivit vad jag tycker jag är bra på. Kanske skulle man bli på bättre humör då och tänka positivt. Det svåra är att komma på dom bra sakerna. Fast annars skulle man kanske kunna be familjen eller vännerna om hjälp. Men det är ju också svårt. Jag är en sån som inte gärna ber om hjälp.
Jo jag tänkte nästan det att det vore lite dumt att skriva sitt mobilnr sådär. Jag har en epostadress där jag har mitt förnamn och efternamn samt vilket år jag är född. Det är väl inte farligt att skriva det iallafall? Borde det ju inte vara i och för sig.
Listor är bra, och att skriva ner saker och ting på papper är ett utmärkt sätt att göra dem mer konkreta. :)
Det är beundransvärt att sträva efter att klara sig själv, men när det gäller att få feedback om vad som är bra med dig är det ju ingen stor tjänst du ber om?
En epostadress med ditt för- och efternamn är väl inte heller det bästa..? Du kan skaffa en gratis Hotmailadress (webbmejladress) här: http://login.live.com/
#3 Aa jag får ta och försöka skriva en lista :) Får hoppas man kan komma på ganska många saker iallafall så kan man läsa den när man är lite nere.
Okej tänkte nästan det. Det går ju lätt som en plätt att skapa en ny :) Har ju dessutom en föresten som blir väldigt bra att använda.
Tack så jättemycket för svar. Känns bättre nu faktiskt :)
Hej och välkommen hit!
Har du kommit på vad du gillar hos dig själv och vad du är bra på? Jag är övertygad om att alla människor kan hitta något positivt hos sig själv, det kan vara så enkelt som att "jag är en snäll människa".
Att vara arbetssökande måste vara oerhört jobbigt och tär säkert enormt på ens självkänsla men istället för att gå runt och tycka att du är värdelös kanske du kan prova med att tänka "Jag är DUKTIG och ansvarsfull som faktiskt söker jobb".
Och jag gillar din idé med skylten. OM du nu inte skulle klara av det kan du ju ändå berömma dig själv med att du kom på ideén och att du försökte. För i slutändan är det som betyder något att man iallafall försöker.
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Så lite så. :D
#5 Tack så mycket :D
Ja jag har kommit på lite grann iallafall, att jag är snäll, glad (för det mesta då;), rolig, flitig och vill gärna göra mitt bästa. Ska försöka komma på fler saker :)
Ja precis jag är stolt över att jag ens kan tänka mig att stå där med en skylt så alla kan se en. Folk kommer säkert stirra och jag känner redan nu att det kommer bli nervöst. Men som hejo säger så kan jag ju avbryta och försöka mer en annan dag om det känns för jobbigt :)
Det ska nog gå bra det här. Känns bara som om det är ett jobb som fattas i mitt liv. Får jag bara det så känner jag mig duktig och att jag GÖR något vettigt och bra.
#7 Varsågod
Vad kul att läsa att du har kommit på positiva saker om dig själv! Man blir alltid glad inombords när andra lyckas se något bra hos sig själva. Bra jobbat!!
Exakt, du ska vara väldigt stolt över dig själv och du har helt rätt i att du kan avbryta och prova en annan dag igen. Det är vägen dit och att du försöker som är så bra! Det är en jättebra egenskap.
Är du utbildad inom något? Jag är t ex barnskötare så då kan jag ringa runt till olika förskolor och kolla om de har behov av vikare och liknande!
#8 Ja jag har gått gymnasiet iallafall. Djurvårdarutbildning, men det finns ju inte så mycket djurjobb som passar :/ Dessutom hade jag inte en utan TVÅ chanser till ett jobb i en djuraffär för några månader sen och det gjorde mig riktigt deppad att jag sabbade det :(
Men men jag får hoppas det kommer fler chanser.
Nu tror jag att jag kommit på vad jag ska skriva på skylten, säg om ni tycker det låter bra eller inte:
Jag är trött på att vara arbetslös, och trött på att aldrig få en chans, att visa vad jag går för!
Sen skriver jag min email adress och några egenskaper runt omkring med annan färg så dom vet LITE om mig iallafall. Låter det som en bra idé? Jag vet inte ens om jag vågar göra detta…men ska iallafall försöka.
"Jag är trött på att vara arbetslös, och trött på att aldrig få en chans, att visa vad jag går för!"
Jag tycker du inte du ska skriva något om att du är trött, kläm till med något klatchigt istället, som t.ex: Jobb sökes! Min arbetslivserfarenhet: och sedan listar du vad du jobbat som tidigare, vilka yrken du haft… Håll det kort och koncist och ge det en positiv, framåt ton. :) Du kanske kan fråga kompisar och familj om hjälp också?
Håller med #11! Och lycka till ifall du provar dig på detta! Är ju hur modigt och kreativt som helst!! Du får hålla oss uppdaterade 
Hur har det gått för dig?
#11 Hmm det har du verkligen rätt i! Jag måste såklart låta positiv och inte få det att se ut som om jag står där och gnäller om att inte ha jobb :P Positivt ska det vara istället :D
#13 Jag har tyvärr inte kunnat göra det ännu då jag inte ens har pengar att åka fram och tillbaka till stan…Men får det väldigt snart så just nu försöker jag bara komma på vad jag ska skriva på skylten :)
#14 Precis, positivt måste det nästan vara tror jag. Ingen lär nog nappa om man skriver något negativt eller sådär.. Jag hade nog stannat och slängt ett extra öga om det hade stått något positivt och glatt lixom! Hoppas att du får möjlighet att åka iväg snart och att du kommer på något att skriva! 
#15 Jag kommer iväg nästa vecka så nu tänker jag bara på vad jag ska skriva :D Jag skriver här efteråt och berättar hur det gick :D
#16 Ser fram mot rapporten. Det blir spännande läsning. :)
#16 Spännande!! Ser framemot vad du har åstadkommit! Och kom ihåg, om du inte vågade så är du fortfarande modig!!
Jag vågade inte :( Skylten är klar och allting, men den står i källaren. Jag vill såååååååå otroligt gärna använda den. Men jag blir nervös även UTAN skylt på stationen. Känns som alla stirrar på en. Men jag skulle så gärna vilja försöka iallafall! Jag måste försöka samla mod till mig helt enkelt! Jag kanske inte ens ska tänka och bara gå?! Brukar funka då för mig när det är något jag inte vågar.
#19…..
Mycket i livet skrämmer oss alla. Det de flesta brukar säga skrämmer mest är att ställa sig framför folk för att prata. De flesta som ser dig, tycker också att sånt är läskigt.
Tips… Finns det någon affär som säljer smink. Ibland kan de sminka folk för att prova sminket föra att bli fin. Eller någon du känner. Samma för håret.
Prova kläder framför spegeln. Be om hjälp där också.
Öva hemma. Gå runt med skylten och spela upp att du pratar med folk.
Förbered cv att dela ut med kontaktsuppgifter.
Om man verkar lite nervös eller gör lite bort sig visar du bara att du är mänsklig. Svårighetheten för oss alla är att strunta i dem som kräver perfektion.
Jag har sett på en dokumentär från USA att någon fick jobb via en sådan skylt. Det var modet att står där som avgjorde det.
Även om inget händer har du vågat stå där och har gjort något nytt och skrämmande…
Lycka till!
Hej och välkommen hit!
Jag är övertygad om att du har massor av värdefulla egenskaper. Men tyvärr är det svårt att glömma dem när allt känns motigt.
"19 Du är modig! Du gjorde skylten för att använda den. DET är modigt. Att det sedan inte blev så har jag full förståelse för. Jag hade heller inte vågat.
#19 Var stolt för att du faktiskt gjorde skylten, bara det steget är viktigt och modigt gjort. Sedan att du inte vågar just nu är inget jag tycker att du ska hänga dig upp på, tänk i stället på hur modig du är som gjorde skylten och att du tänkt tanken. Du skriver i ditt inlägg att du fortfarande vill och hur modigt är inte det? Precis som du skriver så är det att samla mod till sig som gäller. Det är faktisk folk som har fått jobb tack vare sin modighet med skyltar, så jag tycker absolut att du ska försöka intala dig själv, eller bara att tuta och gå som du skriver!
Stor kram
Jag håller med alla. Otroligt modigt att bara komma på tanken med skylten.
Sedan kan det ju vara så att bara för man har ett bra självförtroende så kanske man inte gillar att stå i "rampljuset" i alla fall.
Sådan är jag. Tycker inte alls om att vara i centrum eller ha allas uppmärksamhet men det har inte med mitt självförtroende att göra utan bara att jag är obekväm med situationen.
Jag har lätt för att prata på möten och liknande men gillar t.ex inte att bli firad på födelsedagar. Min man och jag hade ett litet bröllop för jag ville heller inte vara så i centrum.
Så jag tror att det kan vara lite tudelat.
/Maria
Tack så hemskt mycket för allt ert stöd. Känns bättre nu.
#20 Jo jag har tänkt göra mig lite extra fin sådär. Ska sätta upp håret lite så man ser ansiktet ordentligt och så. Man får ju inte se ut hur som helst precis ;) Men undrar om jag ska göra nåt mer? Ska jag typ gå runt med skylten eller ska jag stå still på en plats där det helt enkelt går mycket folk?
Terminalen är inte sådär jättestor. Finns liksom ett väldigt stort rum och sen är det 2 rulltrappor ner till tågen. Men kan kanske gå ner ibland bara när jag inte vill stå still. Kan säkert bli väldigt nervöst men jag kan ju faktiskt träna här hemma. Det kan säkert göra stor skillnad :)
YES nu har jag fått nya krafter! Det SKA gå det här! :)
Stå still med skylten eller gå runt, gör det som känns bäst för dig.
Dina planer på att göra dig fin visar på att du är smart förutom modet att tänka ut idén med skylten och sedan att skapa den också.
Känner mig själv peppad av dig!
#24 Klart vi stöttar dig! Blir oerhört peppad faktiskt bara av att läsa att du tänker göra det här och har den här idéen. Och tack för att vi får följa dig på resan!
Det är smart tänkt av dig att göra dig fin, då dras nog blickarna ännu mer och folk lär säkert tänka att du är mån om ditt utseende och modig. Jag tycker att du kan göra som du vill, antingen om du vill stå stilla eller röra dig - det är det som känns bäst för dig som funkar, då ser det naturligt ut och du verkar mindre nervös. Precis som du säger så kan du öva på detta hemma och känna efter vilket som känns bäst.
Härligt att du har fått nya krafter och självklart ska det gå! Tänk på att vi är många här som står bakom dig och pushar och stöttar!! 
#26 JAG GJORDE DET!!!
Jag stod på statonen från halv 8 till halv 11. Svenska dagbladet kom och intervjuade mig och jag delade ut några cv:n och fick tips på jobb. Några tog kort på mig med och många önskade mig lycka till och sa att det var en bra och modig idé :D
Jag känner mig så grymt stolt nu! Jag ska dit senare idag igen när folk går hem från jobbet för det blev mindre och mindre folk på stationen. Jag känner mig så oerhört glad just nu!!! :D
#27 FY VAD GRYM DU ÄR!!! Grattis!! Vad kul att du blev intervjuad med! Hur kändes det? Fy så roligt! Förstår att du är glad och stolt - det ska du vara!
#27 WOW, du är ju helt otroligt modig. Jag är jätteimponerad
/Maria
#27 Vilken fantastisk nyhet!!!! Intervjuad och allt. Blir så peppad av dig. Detta med skylten var ju din idé. Vi andra har ju bra peppat lite!
När kommer det i svenskan?
HEJA HEJA !!!
#28 Det kändes helt fantastiskt :D Det var inte alls så nervöst som jag trodde och nu kan jag ju lätt göra om det ;) Det var en lite dum dag att göra det på kanske. Hade tänkt gå idag med men både jag och pojkvännen tyckte att det är mer värt att göra det på måndag och tisdag istället då det är mer garanterat att folk faktiskt jobbar.
Klockan blev lite för mycket idag igen med. Skulle velat åka med kvart över 6 tåget så man skulle varit där vid halv 7 istället.
Men nu kan jag ju planera det till på måndag så allt går rätt till. Jag behöver nog iallafall vila idag. Blev så grymt trött igår. Vet inte varför. Var kanske mer ansträngande än jag trodde att stå där?
Artikeln kanske kommer kanske idag men reportern skulle ringa iallafall och fråga sen hur det har gått. Jag ska ringa på ett städjobb idag på morgonen för jag tycker det är bäst att ringa då. Är ganska stor chans att man får det bara man inte behöver körkort :)
Måste föresten berätta om en kvinna som gick förbi skylten och sa skämtsamt: Du kan ta mitt jobb haha :P Härliga människor det finns. Dom var så otroligt snälla allihopa :)
Det var visst helsingborgs dagblad. Här är artikeln :D
http://hd.se/helsingborg/2011/02/24/soker-jobb-med-plakat-pa/
Wow..helt fantastiskt du är jättemodig må jag säga.
Helt otroligt måste jag säga igen
och du har fått mycket bra respons i artikeln där folk skriver sina synpunkter.
/Maria
Läst artikeln, kanon. Du har fått bra kommentarer och blogginlägg också… Grattis igen!!!
#31 Vad härligt att höra!! Du måste vara så oerhört stolt över dig själv! Vad kul att dem tog dina cv också!! Hoppas att du får städjobbet när du ringer! Håller mina tummar. Och vilken fin artikel och fina kommentarer du har fått där. Är så otroligt stolt över dig! Så grymt modig!!
Ja jag läste kommentarerna som folk skrivit på artikeln och blev oerhört glad och peppad av det :) Jag stod inte där igår igen trots allt. Jag var tydligen tvungen att ha tillstånd var det en från securitas som sa till mig i torsdags. Så man vill ju inte vara respektlös och ställa sig där igen fastän jag blivit tillsagd. Men dom var väldigt snälla och lät mig stå kvar just då :)
Jag ska på intervju idag!!! :D Hemtjänst är det jag ska ha intervju för :) Känner mig så himla glad och planerar i god tid och har en karta så jag ska hitta xD Kommer komma dit 1 och en halv timme för tidigt. Jag är lite paranoid när det gäller tider :P
Ska läsa igenom massa intervjufrågor nu och tänka ut lite svar. Det är bra att förbereda sig så man inte blir tom i skallen vid en fråga hehe ;) Städjobbet ringde inte tillbaka heller men jag ska ringa idag till dom.
Tack för allt ert stöd underbara människor :D

#37 Underbart du vågade! Grattis! Tillstånd?? Behöver man tillstånd för sånt? Byråkratiskt. Du sålde ju inget..men på sätt o vis, du sålde dig själv.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jäkligt modigt av dig Busflickan! Och vad roligt att du dessutom blev intervjuad. Bra jobbat och mycket kul att det rullar på för dig. :D *Håller tummarna för att du får jobb snart*.