Självkänsla iFokus

Självkänsla

Etikett: 15-självkänsla
Läst 2489 ggr
Mia
0

Träning och självkänsla

Jag har nyss börjat träna, köpte ett träningskort som ger mig möjlighet att gå på en massa olika pass! När jag gick dit första gången var jag oerhört nervös och ville mest springa därifrån eftersom de flesta var äldre än mig och väldigt duktiga! Men jag stannade och klarade av de flesta övningar. Efteråt kände jag mig stolt över att jag gick dit och gav järnet.

Hur ser ni på träning och självkänsla? Tror ni att om man tränar så höjs ens självkänsla? Eller ni kanske tycker att träning och självförtroende hör ihop? Eller både och? Flört Kom med era åsikter och tankar!

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

[Sisa]
0

Bra gjort, Mia..du är verkligen bra!

Vad man än ska göra, fast man egentligen inte vågar..tycker jag man ska göra ändå. Precis som du gjorde! Kan förstå att du kände dej stolt över dej själv, ditt självförtroende växte och därmed din självkänsla..

Så visst..att börja träna kan inte annat än höja ens självkänsla!

Lycka till med din fortsatta träning..hoppas fler gör som Du! Kyss

Mia
0

#1 Oh, tack så mycket Sisa!

Håller med dig, tycker också att man ska våga att våga! Det enda som kan bli fel är att man kanske misslyckas, men då gjorde man ett försök iallafall. Försök är till för att upprepas Flört

Håller med dig i ditt tänk där, att träning kan leda till självkänsla eftersom man vågar göra något nytt, är stolt och duktig!

Tack igen Sisa, vilka fina ord du ger mig. Stor kram!

[Sisa]
0

Misslyckas gör vi alla ibland..det har vi rätt att göra och det finns ingen anledning att förlora självkänslan på grund av ett misslyckande..

Tack själv, Mia..och stor kram tillbaka! Kyss

simudainkain
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det finns en hel del forskning på träning och bra psykisk hälsa. Folk som rör på sig tycker bättre som sig själva. Min hypotes är att vi bränner bort lite stresshormoner och transmittorsubstanser. Får en ökning av avslappnande och måbra hormoner och transmittorsubstanser.

Bjålie, J. G, Haug, E., Sand, O. och Sjaastad, Ö. (2005. )"Människorkrooen - Fysiologi och anatomi". Stockholm: Liber AB.

Nu kan t.o.m doktorer skriva ut träning till människor med klinisk depression.

http://www.fyss.se/

Om kroppen inte mår bra, exempelvis ryggvärk, under längre tid påverkas också sinnet, vilket i sin tur påverkar dina relationer. Tvärtom också att om psyket inte mår bra så belastas kroppen. Dock är det inte lika accepterat i Sverige. Här beskrivs vi som ett dynamiskt system i rörelse som behöver vara i balans. Detta överensstämmer förbluffande bra med exempelvis, Yoga, Ayur Veda, Kinesisk medicin, Chi gong.

Berg, E. (2006). "Smärtförvandling - Om den långa smärtans onda cirklar och hur man bryter dem". Lund: Studentlitteratur.

Har själv också köpt årskort. Rekommenderad dans för att aktivera inte bara min vänstra sida utan också min kvinnlighet, på en mer psykosomatiskt massagebehandling. Provade först Chi-Ball. Min yngsta syster som varit yrkesdansare är lyrisk. Det var hemskt skönt och alldeles lagom för mig just nu.

http://www.anitasbalansochharmoni.se/chi-ball/

Ska nu ut i solen för en lite prommis….

Enjoy!!! Flört

[Lisake]
0

Nog är det så alltid,att hitta sina sätt att träna på befrämrar livskvaliten och hälsa helt klart.

Tack för din utförliga förklaringen simudainkain.Flört

simudainkain
0

Tnx Lisa, Flört.

simudainkain
0

Har just varit och provat M.R.B. Muskelaerobics med skivstång och gummisnoddar. Känner mig så avslappnad, pigg och glad efteråt… Skrattande

[Lisake]
0

#7 Du har många eld i järnet!Skrattande

simudainkain
0

#8 Ähum, ja. Får alltid höra att jag ska öva mer på att vara stilla. Gissa vem som brukar var sämst på meditationsövningarna….

kerstinjo
0

Träning och självkänsla hör ihop.

Man mår bättre både fysiskt och framför all psykiskt av träning. Kroppen har en alldeles egen drivkraft som hjälper oss må bättre: endorfinet.

Så kämpa på, för det är precis vad de andra gör och i regel har ingen varken tid eller ork att titta på "alla andra".

Kerstin 

simudainkain
0

Läste nya Iform under lugnare former. De har gjort en undersökning bland sina läsare rörande träning och sjävkänsla, som deras psykolog kommenterade. Dessutom hade de en artikel om depression och vilka faktorer som är risker och som motverkar.

Ibland när en tanke väcks hos mig ser jag svar överallt. Så tack Mia! Flört

www.iform.se

Karmatarerskanise
0

Känner igen det där när man ska gå på sitt första pass.
Kände mig verkligen malplacerad. Men efter första gången mådde jag så bra, och sen var jag fast :P

Mia
0

#11 Varsågod! Flört

#12 Eller hur! Jag kände det verkligen som att alla skulle titta på mig men det gjorde ju ingen och nu är jag också fast. Är uppe i fyra dagar i veckan nu.. haha!

simudainkain
0

#13 Weow! Fyra dagar!!! Flört

Karmatarerskanise
0

#13 Jag går 5 dagar i veckan. En av dagarna går jag 2 pass :P

simudainkain
0

#15 Hera, duns, kravlar upp från golvet… Flört

Karmatarerskanise
0

hahaha :)
Gör inget annat om dagarna, så det är det enda jag ser framemot ju :)

simudainkain
0

#17 Hera

Ursäkta om jag är "nosy". Jag undrade bara varför du bara hade träning att göra. Syftet är bara lite peppning…

Karmatarerskanise
0

#18 Peppning?
Jag hänger nog inte med riktigt? :)

simudainkain
0

Hm… Jag menade bara att det lät lite trist att bara ha träningen att se fram emot. Undrade då varför. Tänkte du behövde kanske lite stöd. Flört

Karmatarerskanise
0

Eftersom jag är arbetslös, eller arbetssökande som det heter, så har jag inget annat för mig om dagarna menar jag. Glad

simudainkain
0

Aha, trist…! Jag är själv usel på att vara arbetslös. Dock kanon att du tränar så bra. Vi behövar alla lite glädje i livet.  Har precis fått höra att jag måste få lite mer barnets livsglädje. Var själv alldeles hög efter muskelaerobicsen.

You go girl! Skrattande

Fridaaaa
0

Är arbetssökande, har inte råd att träna någonstanns pga det fastän jag vill t.ex rida men går inte Rynkar på näsan

Har blivit lat sedan jag tog studenten 2009, och slutade då med rida, eftersom jag inte har/hade råd.

Några förslag hur jag ska komma igång och träna hemma på olika vis? Och hitta motivationen?

Är inte alls motiverad att ut och gå nu när vi har massa snö fortfarande kvar, för jag hatar snö och är väldigt lättfrösen av mig.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

simudainkain
0

#23 Frida

DVD med roligt program på… Finns massor. Vet många ställen där de som arbetar i stallet får rida utan kostnad. Fråga, Flört

Det är lätt att tappa sugen. Har precis tagit fart med träning själv igen…

Karmatarerskanise
0

Jag lever mycket fattigt, men jag valde att lägga pengar på ett träningskort och snåla in på allt annat. Ångrar mig inte kan jag säga.

Fridaaaa
0

#24 Okej ska kolla det ;)
Ja det finns det, håller på att kolla runt lite, ska bla höra med ridskolan som ligger 2 mil härifrån :D
Ja det är väldigt lätt, jag har motivation i massor sommar/vår tid men den försvinner under vintern:(

#25 Har ingenting jag kan snåla in på dessvärre.

Karmatarerskanise
0

#26 Okey. För mig handlar allt om prioriteringar.
Egentligen har inte jag heller råd, men det går eftersom jag behöver det.

Fridaaaa
0

#27 Ja jo men djur måste jag ha i mitt liv :) Annars mår jag inte bra. Träna kan jag göra lite hemma, t.ex promenera, göra situps mm :D