Annorlundaskap
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag funderar på det här med att vara annorlunda och att tro/tvivla på sig själv. Att gå genom livet och ha andra intressen, andra värderingar, andra tankar och känslor än de flesta omkring sig. Att få höra andra tvärsäkert påstå att "detta är rätt" och "så här är det", när ens egna erfarenheter och känslor säger något helt annat.
Är det fler som har erfarenhet av detta? Hur hanterar ni det i så fall? Börjar ni någonsin tvivla på er själva?
Jag märker att jag mår väldigt bra när jag lever på det sätt som känns rätt för mig, att tänka på de saker jag värderar gör mig glad. Men ibland så händer något som påminner om min bakgrund och de tänkesätt som rådde omkring mig då, så helt annorlunda än min egen upplevelse, och jag märker att jag behöver stärka mig för att inte falla in i tvivel.
Jag gillar diversitet, men ser inte så mycket av det i samhället just nu.
Alla är annorlunda, finns ingen "normal" människa, alla är unika på sitt sätt :)
Jag känner samma som du, lite annorlunda ibland.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#0 Mastre
Vi är ett flockdjur. Känner själv att det är tungt med att vara ensam med saker. Har börjat leta efter likasinnade exempelvis här på iFokus men även på andra ställen. Har precis läst i LevaPs att vi inte kan få allt av en människa utan vi får skaffa oss det vi behöver från flera.
Vi är flera i alla fall med samma känska, det minskar ensamheten…
Känner väl igen mig i det du beskriver mastre. vi är alla unika individer en del har stort bekräftelse behov av att visa upp sig.
Att vara annorlunda är att vara sig själv.tror inte att vi skiljer så mycket från mängden utan det är någonting vi själva tror.
Har också känt som Du tidigare. Men nu vet jag att alla andra kan ha fel..att det är jag som har rätt, enligt mitt sätt att se på saker.
Varje människa är unik och värdefull..kanske något man måste öva sej på att förstå.
Glöm inte bort att Du är värdefull! 
Det gäller att lita på sin intuition, då kommer man alltid rätt.
Det kan vara jobbigt när andra påpekar att "det här är det enda rätta" när man själv känner något annat, då gäller det att försöka stå upp för sig själv och det man tror på. Det kräver mycket övning men det går, man får intala sig själv att det man tror på är det som får en att må bra.
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Jag kan verkligen känna igen mig i att vara annorlunda, särskilt med värderingar och mentalitet.
Jag levde i en s.k. öppen relation i ett och ett halvt år, vilket stack i ögonen på folk. Sedan att jag gick från köttätare till vegan på mindre än en månad retade också upp en del. För mig var det ingen stor grej egentligen så jag har blivit förvånad över hur ifrågasatt jag har blivit.
Själv är jag inte rädd för förändringar eller att "prova på" olika saker i livet. Det finns ju inte en väg att gå, vem säger det?
Oftast känner man sig annorlunda när man är med folk som misstycker en viss värdering, intresse eller annat som man själv har. Lyckligtvis finns ju med all säkerhet andra likasinnade, för få vårt behov av gemenskap med andra människor.
#7 Ja, folk hakar upp sig på att man måste vara precis som dem…! Känner igen mig folks reaktioner.