Självkänsla iFokus

Självkänsla

Etikett: 16-övriga-känslor
Läst 2440 ggr
Anonym
0

Måste få skriva av mig

Känner att jag behöver skriva av mig.

Jag gråter varje dag. Jag känner mig sååå ensam. Egentligen är jag inte ensam, jag har vänner. Men ingen bästis, ingen som förstår sig på mig. Problemet är en av mina kompisar som jag varit mest med. Vi har varit vänner sedan 6-års.

Jag är så ARG, ledsen och besviken på henne och på mig. Hur jag har låtit henne trycka ner mig i alla dessa år och behandlat mig som skit. Jag har världens sämsta självkänsla, tack vare henne.

Hon säger något nedtryckan näst intill varje dag. Pratar skit om allt och alla. Blir sur för småsaker. Så fort jag inte har henne i fokus blir hon jätte sur. Hon stöttar mig inte alls.

Trots detta kan hon vara jättesnäll ibland. Nästa sekund ska hon lägga in en liten pik. Om man sitter och råkar göra någon min, måste hon påpeka detta. Hon trycker ner mig.

Jag mår illa och har en stor klump i magen för detta. Jag orkar inte gå till skolan mer. Det enda som finns i mitt huvud är allt detta. Jag kan inte säga ifrån. Jag blir så ledsen varje gång hon säger något, och märker hon att jag blir det eller om jag säger ifrån blir hon ännu elakare. Jag orkar inte mer…

28 dagar kvar tillsammans med henne. 28 långa dagar.

Behövde verkligen skriva av mig. Jag har så ont i magen och vet inte vad jag ska göra längre.

Flamman1
0

Alltså vad jag inte fattar är varför är du med henne? Du är inte värd att ha någon som trycker ner dig så pass mycket.

Försök att aldrig ge upp hur svårt allt än är

ManU77
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

"Nobody can make you feel inferior without your concent."
- Eleanor Roosevelt

Du kommer förmodligen inte gilla det jag kommer skriva nu… och jag vill inte att du ska ta detta på fel sätt, men…

Du har själv ansvar för hur du känner. Du borde såklart avsluta relationer med människor du inte mår bra av att vara tillsammans med (om det är möjligt). Det är både lönlöst och fel att lägga skulden för att man har låg självkänsla på andra.

När du skriver "jag har världens sämsta självkänsla, tack vare henne" talar du om för oss andra (eller i alla fall mig) att det är din omgivning som ska se till att du mår bra. Det fungerar inte. Tro mig, jag har försökt.

Det är inte förrän man tar absolut eget ansvar för sin tillvaro som man kommer någon vart. Det betyder inte att man måste gå igenom livet ensam, utan stöd från sin omgivning. Det innebär endast att man helt enkelt får välja att umgås med personer som vill stötta, som är positiva, som ställer upp för en när man behöver någon. Dessa personer finns där, likaväl som motsatsen, alltså de personer som bara finns där för sin egen vinnings skull.

Jag hoppas du förstår vad jag menar med det jag skriver. Jag har själv haft en låg självkänsla, men har idag en självkänsla som förvisso kan bli bättre, men som är ljusår ifrån den usla nivå den en gång var på. Min erfarenhet är att framstegen inte kommer förrän man bestämmer sig för att inte längre spela offer för sin omgivning. Detta är såklart inte lätt, men det är rätt. Lätt har inget med saken att göra… och det är värt det. Glad

Lycka till!

Magnus

simudainkain
0

Det är jobbigt att få höra att man inte duger. Mer modern kunskap visar att självkänsla är färskvara, behöver tankas på varje dag. Ett sätt att tackla är att se att hon är den som missköter sig och har problem.

Vad gör du för att tanka dig med självkänsla?

Sedan brukar lite distans lugna ner situtationen. Träffa henne inte så ofta. Kan tipsa om "Kvinnors vrede" som jag just själv läser om. Lär mig nytt igen. Hon förespråkar att observera situationen. Finns det något i hennes liv som gör att hon dumpar negativa känslor hos dig. Du behöver klargöra vilka dina behov är. Hon rekommenderar också att ta upp lite egna intressen och skapa lite distans. När man orkar med det och har förstått sina behov, ska man lugnt och sansat tala om det. Men hon påtalar att omgivningen oftast gör motdrag och personen själv också gör det. Förändringar skapar tydligen ångest.

Har själv gått igenom en sådan här period igen ,inte med självvalda människor, och bygger just nu en ny, mer insiktsfull person av mig igen. Verkar som en livsprocess… Flört

Skickar med något att skratta åt.

Anonym
0

Alla era tips har varit väldigt bra.

Jag har faktiskt bestämt mig för att inte umgås med henne mer. Jag har pratat med en annan kompis i vårat "kompisgäng" och hon känner tydligen likadant som jag. Jag ska bryta mig loss från henne. Sen ska jag börja om på nytt på gymnasiet.

Jag har umgåtts med fel människa i snart 10 år, det tog 10 år för mig att fatta det. Men nu är det slut med det.

Tack allihopa!

#3: Älskade videon, sååå likt våran hund. xD Fick mig på gott humör. ^^

ManU77
0

#4 Vart är "Gilla"-knappen?

Jag gillar verkligen att du tagit tag i saken och bestämt dig för att inte umgås med denna människa mer.

Saken är den att detta säger mer än bara det faktum att du inte längre utsätter dig för just hennes negativitet. Det säger också att du minsann har tänkt ta tag i rodret och styra din egen skuta. Det säger mig att du växer och blir starkare…

Så… Bra gjort!

Magnus

simudainkain
0

#4 Grattis och vassego med hunden. Ser på sånt för att bli på bättre humör. Min hund när han levde älskade också mat och kunde korv, ost och grädde var det var… *ler*