Självkänsla iFokus

Självkänsla

Etikett08-personliga-berättelser
Läst 2469 ggr
[mysvensk]
0

Dagens kränkning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dagens kränkning kom från HM.

Jag var in där och letade jeans, men är lite rund och har på det minst 32 i tumstorlek även när jag är spinkis. Så jag frågade vilken som var deras största jeansstorlek.

33 tum sa de.

Det är för litet för mig svarade jag då.

"Okej, men gravidavdelningen är där borta!

Jag tog sjukt illa upp. För visst är jag rund, men hallå där!? liksom!

Jag har dessutom mått väldigt dåligt hela dagen och det gjorde det definitivt inte bättre…

[Lisake]
0

Häpnar,så otroligt korkat för att vara sant.tro väl den att du blev illa berörd skulle jag också bli.

Ta kontakt med med HM och berätta hur illa du blev bemött i butiken för så där får det inte gå till.

Mia
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Men usch, vilket uselt bemötande du fick! Förstår absolut att du tog illa upp och att det inte blev bättre när du redan hade en dålig dag. Jag brukar faktiskt märka att de flesta som arbetar inom klädesaffärer är sjukt dryga och otrevliga, jag drar mig alltid för att be om hjälp i klädesaffärer.

Men jag tycker verkligen att du ser jättefin och härlig ut! Du ser ut att kunna lysa upp ett helt rum när du är i rummet, en egenskap som jag skulle vilja ha! Hoppas att din kväll blir lite bättre iallafall, kram! Glad

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

[mysvensk]
0

Aww tack!

Jo ska nog maila någon..

Fridaaaa
1

Så får man ju inte säga! Maila H&M och berätta vilken butik det var osv

Och jag tycker du har fin kropp. Jag gillar inte "pinnsmala" kroppar speciellt mycket, tycker att man ska ha lite former (det har jag själv).

Har med 30-32 i tum i midjan beroende på byxorna:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[mysvensk]
0

Tack:)

Ska nog göra det!

[mysvensk]
1

Så nu har jag ringt! Först ringde jag till HM Sverige, de tyckte jag skulle prata med butikschefen så då ringde jag henne.

Hon bad knappt om ursäkt ens när jag krävde det och var väldigt tveksam till att prata igenom det med personalen. Hon erbjöd mig varken att komma in och prata om det eller någon sorts plåster på såren.

Då jag tyckte det var väldigt dåligt bemötande av henne tröttnade jag och skrev en insändare till lokaltidningen samt mailade HM Sverige.

Det här blir ju bara värre och värre.

[Lisake]
1

Väldigt nonsalat av HM att reagera så, en ursäkt hade varit det minsta man kan kräva av dom.

Men gräv inte ner dig mer för du har gjort vad du kunnat och gå inte mer till HM.

Du ser ju bra ut så och det är fint med former tycker då jag.

Kram

[mysvensk]
0

tack:)

[mysvensk]
1

Blev uppringd av den riktiga chefen på hm här i stan, den andra påstod sig bara vara chef och hon bad mig komma in. Jag fick en ursäkt och 400kr som ett presentkort. Dock tyckte mamma det var för lite så hon ringde HM Sverige så jag fick 400kr till.

Ska göra slut på presentkorten sen går jag nog inte dit mer…

Fridaaaa
0

#9 Låter ju toppen:)

[Lisake]
0

Vad bra att du fick upprättelse och ersättning för kränkningen.kan tänka att du känner dig bättre tillmots nu.Glad

[mysvensk]
1

Känns bättre nu:)

Mia
0

Vad skönt att det redde ut sig och att dem gav dig ersättning och en ursäkt. Hoppas du mår lite bättre nu iallafall Glad

[mysvensk]
0

Jo:)

Tack:)

[MinRonja]
1

#4 Tänk på dom som inte vill vara "pinnsmala". Folk som lider över det dagligen att inte kunna gå upp i vikt…

Bara för att dom flesta vill vara "pinnsmala" så betyder det inte att varenda människa som är smal VILL vara smal. Just saying :)

Fridaaaa
0

#15 jag vet mycket väl att vissa inte kan upp i vikt fastän dem vill, men jag tycker ändå inte pinnsmalt är snyggt. Alla tycker olika, man kan inte tycka om alla kroppsformer.

Mia
1

#15 Helt rätt! Man måste även tänka på dem, jag har en kompis som är väldigt smal och hon får hela tiden höra hur hon ser ut och att hon ser anorektisk ut, det tär väldigt mycket på henne. Det är verkligen inte okej att säga att någon är fet eller smal, det är inget som säger att det ena är rätt eller fel. Bara för att man inte tycker om någon sorts kroppform så kan man hålla det för sig själv tycker jag. Man sårar rätt många om man säger det till någon person som verkligen försöker gå ner i vikt eller gå upp i vikt.

Fridaaaa
0

#17 Så länge man inte säger direkt till någon att "du är för smal" så tycker inte jag det är fel att säga att man gillar en viss kroppsform

De flesta har blivit så kroppsfixerade, speciellt inom mode. Det är en anledning till att jag inte följer något mode alls.

[_annaH]
0

Jag är en utav dom pinnsmala tjejerna som inte kan gå upp, jag tar verkligen illa upp om någon säger att jag är för smal. Lika så min kompis som är lite överviktig, tar lika illa upp om någon säger att hon är fet.

Jag vill inte vara smal, alla kläder jag tycker är fina sitter konstigt på mig osv. Så ja även pinnsmala tjejer kan ha dåligt självförtroende.

Fridaaaa
0

#19 Klart att man inte ska säga direkt till någon "du är för smal" eller "du är för tjock". Jag fick höra en gång "hur kan du vara nöjd med din kropp? Du är ju inte direkt smal" då blev jag sårad (har redan ganska dåligt självförtroende pga arbetslöshet mm).
Intalar mig var dag att jag ska vara nöjd med min kropp.

[_annaH]
0

#20 nej klart man inte ska göra det! Tycker man inte om någons kropp så behöver man inget säga helt enkelt. Förstår verkligen att du blev sårad, skulle jag oxå bli. Du ska inte behöva intala dig själv att vara nöjd med din kropp utan du ska vara nöjd med den :) Dom som älskar dig bryr sig inte om hur du ser ut, det är nsidan som räknas =)

Fridaaaa
0

#21 Sant, min pojkvän gillar min kropp så :)

[_annaH]
0

#22 Precis :) det är det viktigaste! Tycker inte heller om min kropp men när min pojkvän säger att jag har världens finaste kropp så värmer det verkligen =)

Fridaaaa
0

#23 Ja samma för mig :=D