Min blyghet
Hej!
Känner att jag måste få skriva av mig om mina funderingar och tankar omkring en sak.
Jag pluggar just nu till personlig assistent, utbildningen är på 12 veckor och vi har gått en vecka nu. Jag känner att jag verkligen vill hjälpa människor som har en funktionsnedsättning till ett bättre liv.
På utbildningen diskuterar vi mycket men jag är ganska blyg av mig ( har social fobi) så jag vågar inte riktigt säga vad jag tycker och tänker.
Blev jättedeprimerad igår kväll när jag tänke.. ag är blyg och jag vill bli personlig assistent.. hur kommer detta gå? kommer jag att lyckas? hur ska jag kunna bli personlig assistent om jag inte vågar saker..
Vet inte vad jag ska ta mig till :(
/Emma

Jag känner igen mig en hel del är också blyg och vågar inte riktigt säga vad jag tycker. Det är väldigt få jag verkligen kan vara mig själv med.
Försök att aldrig ge upp hur svårt allt än är
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tycker inte att du ska oroa dig, jag har också oerhört svårt för att prata till andra människor om mina åsikter, tankar och funderingar. Speciellt när det gäller föreläsningar, seminarium och annat på högskolan, dock har ju inte jag social fobi men för mig blir det faktiskt lättare för varje gång. Det hjälper att tänka att de andra är säkert också nervösa och oftast är det ju vuxna människor som t ex inte kommer att skratta åt en eller göra andra saker under tiden. De komer att lyssna och vara uppmärksamma eftersom de ska alldeles strax göra samma själv själva.
Jag tror verkligen inte du behöver oroa dig, att arbeta som personlig assistent innebär inte att du måste prata och berätta saker för en hel drös med människor, du kommer ju mest att kommunicera med din brukare och den personen kommer du ju även att lära känna under tiden.
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Tack för ditt svar!
Det gav mig mer insikt om hur det egentligen kan vara :)
/Emma