Självkänsla iFokus

Självkänsla

Etikett: 13-självhjälp
Läst 3253 ggr
Mia
0

För att kunna hjälpa..

Tror du att man själv måste vilja ha hjälp för att kunna bli hjälpt? Eller tror du att man kan peppa vilken människa som helst även om de inte anser sig behöva hjälp? Hur resonerar du angående detta?

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Maria
0

Jag tror inte att det går att peppa alla människor när det gäller allt.

Kanske beror det på vad det gäller men vissa människor har liksom fastnat i en negativ spiral och då gäller det att orka peppa också.

Det är nog lite som med att sluta röka eller med andra droger att man måste ha viljan själv annars är det svårt.

/Maria

[Sisa]
0

Tror som bumbleboo..svårt att hjälpa någon, som inte har viljan!

Kalendula
0

Man kan komma med tips och råd, men jag tror att det är svårt att hjälpa någon om inte viljan finns där. Å andra sidan om man vill hjälpa någon så är det bra att ta reda på om och hur personen vill bli hjälpt. Alla sätt passar ju inte alla. Vi är ju alla olika och någonstans så tror jag att det bara en själv som vet på vilket sätt man vill bli hjälpt på.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Mia
0

Håller med er allihopa, även jag tror på att personen måste själv ha viljan och orken. Man kan stötta och försöka hjälpa men i slutändan är det upp till personen själv!

Maria
0

När jag arbetade med strokerehabilitering så var det ganska svårt med att få patienterna att förstå att mycket av hjälpen var att "inte hjälpa till".

När man drabbas av t.ex en stroke så faller många in i depression på grund av att man förlorat funktioner vilket är helt fårståeligt men samtidigt så är det viktigt att träna rätt från början och så snart som möjligt komma igång och det blir en svår balansgång.

Att då inte hjälpa till vid ex. påklädning mer än det allra nödvändigaste gjorde många upprörda. Det är lätt att uppfatta att någon är elak som inte hjälper en som har drabbats av sjukdom och ibland så kan det vara svårt att nå fram då insikten också kan ha påverkats av stroken.

I liknande fall kan man inte alltid utgå från vad patienten vill och önskar för då kommer man ingen vart.

Jättesvårt….Obestämd

/Maria

[Jeremina]
0

Jag är övertygad om att en människa måste vilja bli hjälpt för att kunna bli det. Men det kan finnas olika grader naturligtvis av vilja!

Mia
0

#5 Sånt måste vara oerhört svårt! Jag hade APU på en skola med handikappade barn och det var jättesvårt att veta hur man skulle peppa dem och hur mycket man skulle hjälpa dem osv..

#6 Verkar som att vi flesta är överens om det Kyss

jagealltidglad
0

Efter ha gått ett par utbildningar i PU har jag verkligen förstått vidden av att hjälpa sig själv/hjälpa andra,,, man kan inte hjälpa någon annan om den själv inte vill bli hjälpt. Däremot kan man hjälpa personen att förstå att den behöver hjälp, då kan personen ta ställning till att antingen vilja bli hjälpt eller inte vilja bli hjälpt..

oj de där lät rörigt Skrattande hoppas ni förstår vad jag menar annars är det bara att fråga …

Värme och kärlek till dig för det är du värd

//jagealltidglad

[Jeremina]
0

#8 Jag förstår precis vad du menar Flört

[Franko]
0

Jag håller nog med er andra.

Mia
0

#8 Även jag förstår vad du menar.. Flört Fast vad är PU för något?

[Sisa]
0

En människa som har problem med droger, kan man ju inte hjäkpa om h*n inte vill själv..men, kanske kan man få honom/henne inse, att h*n behöver hjälp..

Mia
0

#12 Det tror jag med. Tror dock att det är väldigt svårt att få dem att vilja lyssna på en och ta in informationen man ger dem.. Men om man lyckas att nå fram till dem så är det nog lättare att få dem att förstå att de behöver hjälp!

[Sisa]
0

# 13

Ligger mycket arbete bakom, att hjälpa någon bli av med sina droger..Gråter

Mia
0

#14 Det tror jag absolut! Det är ju verkligen inte något som försvinner på några dagar..

jagealltidglad
0

#11 PU står för Personlig utveckling…

Värme och kärlek till dig för det är du värd

//jagealltidglad

cirrun
0

Enligt senare forskning om självmord/självmordshandlingar har man kommit fram till att flesta som har tankar att försvinna för gott har också berättat hur lite det kan hänga  på att man gör dessa handlingar.

Då tänker jag att det räcker säkert ofta att man bara finns till för den som behöver hjälp; - samtidigt måste det vara svårt när det gäller missbruk, för du kan inte finnas till som finansiär eller den som handlar grejerna.Obestämd

[Sisa]
0

# 17

Att finnas till..betyder nog mest..Kyss

Mia
0

#17 Precis, tror också att det betyder hur mycket som helst bara genom att finnas till. Men med missbruk kan man kanske finnas till på ett annat sätt, man kan försöka visa att man finns till genom att visa på att man vill hjälpa dem komma ur det, eller gå den hårda vägen och stötta genom att inte hjälpa de genom att ge pengar till missbruket osv..

alexandra09
0

Nej, en människa som inte vill ta emot hjälpen här och ju är inte redo än. Den andre personen måste komma till den insikten först. Dock så ska man aldrig sluta motivera en person till hjälp, för en vacker dag så tar den andra personen till sig den hjäplen som erbjuds. Jag tror inte på att släppa taget om någon som inte är redo än att ta emot hjälp- Jag tror som ni andra skrivit, att det är viktigt att visa att man finns där. Det är A och O i att hjälpa andra, att visa att man finns där, att man faktiskt bryr sig och det viktigtaste STÅR KVAR.

Mia
0

#20 Att visa att man inte ger upp om personen gör nog mycket skillnad Glad