Självkänsla iFokus

Självkänsla

Etikett: 01-allmänt
Läst 6054 ggr
Martin
12

"Inte tänka inte" - Mentalt förhållningssätt

Att ha bra självförtroende är de flesta överens om är bra, och jag är en av de som tycker att det är bra. Många jag har pratat med menar att man inte kan få för bra självförtoende. Där är jag annorlunda - jag tycker att det är viktigt att man håller sig på jorden och inte får för bra självförtroende. För självförtroende är inget som finns "ensamt" så att säga, utan det går hand i hand med mycket annat - t.ex. självkännedom. Om jag t.ex. vet om att jag inte kan lyfta 150 kg i bänkpress så kvittar det hur bra självförtroende jag har - jag kommer bara att skada mig om jag försöker. Men har jag självinsikt också, så försöker jag inte.

Det här inlägget skall handla om lite om hur hjärnan fungerar och ett bra knep jag har använt mig av under en tid som aktiv idrottare och framförallt som coach åt elitsatsande ungdomar. Nu har jag lämnat sporten men det som fungerar i sporten fungerar väldigt ofta i det vardagliga också.

Lite till mans tycker många att det är "mesigt" med mental träning och avslappningsövningar osv. Jag tycker att det är tufft att våga säga "Det fungerar nog för vissa, men kanske inte för alla". Grunden är givetvis att man tror på det - för tror man inte på något så fungerar inget.

I sporten handlar det kanske ofta om "nu måste jag träffa med detta skottet" eller "nu får jag inte missa mål" eller "nu får jag inte låta konkurrenten springa om mig på upploppet."

Ett ganska vanligt sätt att tacka de tankarna är just:

"Jag får inte låta konkurrenten springa om mig på upploppet".

Men, hjärnan fungerar ofta så under stress att den inte kan tolka ordet "inte". Det blir fel fokus.

Meningen i hjärnan blir alltså "Jag får låta konkurrenten springa om mig på upploppet".

Vi körde olika experiement i bowlingen när vi coachade där, en grupp ungdomar fick i en viss övning instruktionen att "nu får du inte missa den enda käglan som är kvar att slå ner" och den andra gruppen fick instruktionen "när du står på ansatsen och innan du börjar ditt slag, så skall du spela upp en film för ditt inre där du gör ett perfeket slag och slår ner den sista käglan - du skall tänka att den käglan slår du ner för du vet hur du skall göra och du har gjort det många gånger".

Den sista gruppen hade klart bäst resultat, med flest fällda käglor. Därefter fick grupperna de omvända instruktionerna. Det poängterades att de skulle släppa de tankrana de haft på föregående övning, och nu tänka på det andra alternativet istället. Återigen fick den sista gruppen (alltså den som tänkte att de skulle slå ner käglan) bäst resultat.

Vi har gjort de här övningarna många gånger med olika grupper och olika individer och i olika former och i princip alltid blir resultatet detsamma.

Det var sporten - nu skall vi omsätta detta i praktiken. Har vi dåligt självförtroende handlar kanske mycket om att man inte vill göra bort sig i olika sammanhang, att man inte känner sig säker i en viss miljö eller liknande.

Då gäller det att innan man hamnar i situationen tänka igenom den. Och hitta ett positivt förhållningssätt så att man är mentalt förberedd. Det beror såklart på situation till situation vad som passar bäst så det är svårt att ge några generella råd. Men jag tror att alla som känner sig osäkra på en situation kan komma på den och i lugn och ro hitta ett sätt på hur de skulle vilja uppleva situationen, och om man tänker på det innan man hamnar i den nästa gång är det större chans att få en positiv upplevelse. Om man inte kan komma på något själv, så fråga i denna tråden så kanske någon kan komma med en bra idé.

Att fråga är att våga vinna. Det är inte dåligt att inte kunna allt - det är dåligt att inte våga få kunskap. Att få kunskap handlar om att söka hjälp, antingen att man själv letar upp svaren eller frågor någon som kanske vet och får bra tips från dem. Den som inte vågar be om hjälp kommer aldrig att vinna.

Utan att nämna några namn, men en av Sveriges största idrottsstjärnor i individuell sport har en mental coach, som inte kan något om sporten mer än grundläggande regler. Coachen kan inte komma med taktikknep eller säga att "nu gör du fel där och där". Däremot pratar de inför matcher om det mentala förhållningssättet, vad stjärnan skall tänka på osv i olika situationer. Och under match sitter coachen intill planen och kan i pauserna "strösnacka" eller komma med bra förslag på hur stjärnan skall tänka för att minska anspänningen och öka koncentrationen. Det gäller som sagt att våga söka hjälp, och det är inte alltid av den som är bäst på just det området som är den som bäst kan hjälpa.

Lycka till.

mvh Martin

Niklas
0

Mycket läsvärt. Du får min bra-röst.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Martin
0

Tack, och tack för länken i din signatur!

mvh Martin

Grodan
1

Superbra inlägg! Läst vartenda ord och ska ta till mig!Skrattande Tack

edit: Nu har jag gjort quizet också… Flört

Jo, jag gör med lite positiv coaching av mig själv till mig själv. Jag har sådana där tvångstankar som säger att jag måste ge mycket positivt för att få likadant tillbaka och eftersom jag left efter det ett tag har jag märkt att jag mår bäst när jag kan göra andra människor glada. Jag hatar mig själv, jag är ful, dum, fet osv, men jag är glad och förhoppningsvis kan jag komma långt på det.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MissInAction
1

Tack för ett jättebra skrivet inlägg, Martin Glad Bra tips och exempel.
Jag är en av de som har jobbat en del med KBT och att förändra tankarna från negativa till positiva. Likväl har jag mycket att jobba med än. Jag hoppas att många hittar den här tråden och att den kanske kan bli en ögonöppnare Glad

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Mia
1

Så bra skrivit! Gillade verkligen det jag läste. Kanske ska göra det till en artikel om du vill?

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Martin
0

Du får gärna göra det till en artikel!

mvh Martin