Problem med självförtroend
Hej!
Jag har ett ganska stort problem… jag har enomt dåligt självförtroende.
Och det får sina konsekvenser t.ex. när jag rider.
Jag blir darrig och rädd och tänker bara negativt.
Och den hästen jag brukar få reagerar jättemycket på det och blir själv närvös.
Förra gången jag red t.ex. så började hon gallopera och blir helt ivrig.
Och efter de kände jag att jag blev alldeless skakis och det kände hon ju också av och började hoppa åt sidan (från spåret) och börja sparka bakut :/
Har hänt mycket med just den hästen just på grund av mitt självförtoende.
Är nu lite rädd för att rida igen :(
För att jag inte tror på mig själv att jag kan t.ex. stanna hästen eller kontrollera henne.
Ridning är verkligen inte något som jag vill ge upp på.
Någon som har något tips på hur man kan få bättre självförtroende?
What doesn't kill you makes you stronger.
Just ang ridningen tror inte jag handlar om självförtroende enbart utan rädslan, rädslan att inte ha kontroll.
Jag är med sån ibland. Då måste man bli "sur" på sig själv och bevisa för sig själv, att man minnsan kan göra det! Och verkligen slutföra det med.
Det är inte lätt, men tro mig, det går!
Jag rider själv, varit rädd att inte kunna stanna hästen osv, så då har jag enbart ridit snälla trevliga hästar, tills man övervunnit rädslan och fått bättre självförtroende :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vet du varför du har dåligt självförtroende? Om man vet orsaken är det mycket lättare att ge råd och tips, och även lättare för dig att arbeta med ditt självförtroende.
Angående hästen, är det din egen häst eller någon annans? Om det finns en möjlighet så kan du kanske byta häst i början? Du behöver kanske en häst som är lugn, en så kallad "nybörjarhäst", även om du själv kanske inte är nybörjare, så kan en sådan häst kanske hjälpa dig till att hitta mod och självförtroende igen.
Annat du kan göra är att ändra ditt tankesätt när du rider. När du känner att hästen du rider känner av din sinnesstämning och blir nervös så kan du tänka "jag är inte nervös" eller något annat så att du slappnar av och därmed slappnar även hästen av.
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
#1 Ok, ja ridläraren kom till mig efter ridningen och sa att jag inte har ett bra självförtroende och behöver jobba på det.
Jag har har 2 favohästar som är lungna.
den ena är 1,39 m (vilket är på tok för kort för mig)
och sen än som är 1,55 m (vilket passar mig bättre, men hon är seg som en snigel xD)
#3 Tror mycket handlar om rädslan att tappa kontrollen med.
Bättre att du rider en lugn och stabil häst.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 Jo, jag har tappat mitt självförtroende för att just den hästen jag har fått rida har gjort så mycket saker som har varit nära att jag har ramlat av. Och så är hon väldigt busig vilket gör att jag blir rädd osv.
t.ex. börjar trava och väljer vilket håll hon vill ända fast jag drar i tygeln.
Börjar gallopera (första gången för mig) när man inte får.
Hon är ganska ung också 7 år.
Nej, det är inte min häst utan jag rider på ridskola :)
Jo, jag är nybörjare har bara ridit en termin :)
#5 Okej, men då hade jag bett ridläraren att få byta häst. Förklara för ridläraren hur du känner det och att du inte riktigt vågar rida när du har den hästen, så borde ridläraren kunna ge dig en häst som är lugn och som du kan träna på tills du har fått upp ditt självförtroende angående ridning 
Håller med dom andra. Var på din ridlärare och säg att detta inte funkar och att du tror att hästen inte passar dig. Sen kan du spendera lite mera tid i stallet utöver när du rider. Passa på att gå in till hästarna och bara pyssla om dom så stärker du till självförtroende då du märker att du kan vara inne bland hästarna i spiltorna eller boxarna. Det kan vara en bra början.
Alla är vi nybörjare på något och hästar är stora och starka djur som lätt kan bli skräckslaga av. Det tar tid att vänja sig med hästarna och hur dom beter sig. Börja som sagt att spendera mera tid i stallet och hjälp till där.
Lycka till!
Kan vara att du är rädd som Frida säger, men sen kan det även vara att du är rädd för att göra fel och det kan vara ett jätteproblem för många. Innan du sätter dig på hästen så tänk för dig själv " jag kan det här, jag är bra på att rida" eller något sånt, tänk på positiva saker, saker som gör dig glad för då får man upp självförtroendet lite =). Men tänk på att det tar ett tag innan man får bättre självförtroende för det kommer inte på en dag. Låt det ta sin tid :) Hoppas det löser sig.
Hoppas att det går bra för dig och att din ridlärare hjälper dig med en ny häst! 
Tänkte att jag skulle uppdatera lite med hur det har gått =)
I söndags hade jag första lektionen på terminen och allt gick super!
Ridläraren hade gett mig stallet snällaste häst, Neptun.
Så jag fick upp självskänslan mycket när jag fick rida en lugn häst.
Tack så mycket för alla tips! De har kommit till andvänding en hel del :)
Sen så vågade jag mig även på att borsta och kratsa hovarna på hästen vilket gick super :)
Neptun är nu mera min favorit häst :)
Fina lilla Neptun kommer med på bild här :)
Toppen Bamse 08. Vad glad jag blir att läsa detta. Fortsätt kämpa!