Självkänsla iFokus

Självkänsla

Etikett12-självförtroende
Läst 2091 ggr
tvättäkta bybo
2

OT Kläder

visste inte var jag skulle lagga denna, så fick bli här…

är så att alltid när jag ska köpa klader så hittar jag aldrig något som verkligen passar…

jag är 186 cm lång och väldigt grovt byggd, ung tjej…

kan inte bara gå i butiken och "plocka på mig" plagg som jag upplever att de flesta andra kvinnor gör, till 90 % så passar det inte…

problemet är:

Kvinnoplagg:

• finns inte nog stor storlek
  • och finns det de så är proptionerna helt fel, ofta för smal i ärmarna.

Herrplagg:

• hittar jag ett plagg som passar kroppen (bröstkorg, midja) så är plagget näst intill alltid ordentligt för kort i ärmarna och i ryggen.
  • hittar jag ett plagg som är nog lång i ärmarna och i ryggen så blir plagget gigantiskt över kroppen…

då undrar jag, vad är dessa plagg sydda efter?

och VARFÖR, när man kommer upp i storlekar som XL, XXL, XXXL aldrig längre i ärmar och rygg, utan bara bredare??

är det självklart att man är tjock om man behöver storlek XL, XXL eller XXXL??

Själv drar jag XL eller L men behöver ofta XXL på ytterplagg för att t ex jackor alltid är för kort i rygg och ärm…

Det här är något som jag iverkligen rriterar mig på!

Som t ex i en skoaffär i stan, jag tog ett par "kvinnliga" skor, bara för att höra var dom sa, och frågade om den fanns i storlek 44 som är min storlek.

fick till svar; ett fnys och lite skratt, och "nää de har vi inte…!

Men va fan alltså!! vad är dethär för samhälle igentilgen?? >.<

Jag bryr mig inte, för jag har nog bra självförtroende att stå upp för mig själv och jag är stolt över att vara annorlunda!

men det finns säkerligen fler som jag som tar det här mycket allvarligare, som tex skulle bli väldigt kränkt om de som hände mig i skoaffären hade hänt dom…

[Vargöga]
0

Kan hålla med om att plaggen blir bredare ju större storlek detblir. Nu är du ganska så lång för att vara en tjej så det är som du säger väldigt svårt att hitta kläder som passar. Kvinnor blir oftastinte så långa som männen därav den icke längre ärmen eller ryggen. Jag har också problem med ryggen då jag har en sån där simmarrygg (bred alltså) så jag har också problem med tex ytterkläder. Kommer ihågnär jag var luten, jag var otroligt smal men lång så alla byxor var juför breda då jag var tvungen att ha större storlekar. Nu när jagär vuxen så är jag ganska kort men inte överdrivet kort men jag har blivit så bred över rumpan att jag måste ha uppåt stl 46/48 i byxor men då blir längden så oerhört långt att jag måste klippa av dom men oftast köper jag inte såna kläder utan håller mig till mjukisar med mudd.

tvättäkta bybo
0

Det som är, är att "gubbstorlekarna" oxå är för kort i ärm och rygg… Sen när du nämner kläder man hade när man var liten. De hade en tabell på väggen i klädaffären där det stod t ex: 148 - 12-13 år 156 - 14-15 år 164 - 16-17 år Redan då var jag så sur på detdär, när jag stod där, 10 år gammal och använde då storlek 164… Kände mig som ett miffo…

Bamse 08
0

#2 Vist är det så, men det är ju det vanligaste.

Jag tycker själv också det är jätte svårt ibland att hitta kläder.

Är 11 år och har storlek 170 i kläder.

T.ex. på byxor, då finns det, slim,regular,wide.

Slim, ja de sitter så tajt så man knappst får de över fötterna.

Regular, Tycker jag borde heta slim.

Wide, Tycker jag ska heta regular.

:P

What doesn't kill you makes you stronger.

Mia
0

Måste vara jobbigt för er! Jag har inte riktigt dem problemen, har mer att jeans är rätt svåra men jag tror det är så för dem flesta? Sen har jag väl ett ilands problem, att alla skor och liknande i mina storlekar alltid är slut Tungan ute

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.