Självkänsla iFokus

Självkänsla

Etikett15-självkänsla
Läst 1173 ggr
Angel3
0

Osäkerhet

Jag är osäker bland nya människor, rädd att göra misstag, säga fel saker och bli sedd som en dumbom.

Blir ofta röd i ansiktet när jag känner att jag sagt något dumt.

Hur kan jag träna upp min säkerhet???

Mia
1

Det är svårt, tror att det mesta handlar om inställning och tankar. Försök tänka att alla människor gör misstag, det är det som gör oss mänskliga. Vi lär oss av våra misstag, om vi inte gör misstag - hur ska vi då lära oss? Försök tänka att de flesta människor säger fel saker ibland, om du känner att du sagt något fel så skratta bort det eller säg något annat. Försök tänka positiva tankar istället för dem negativa.Glad

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

[Vargöga]
1

Stanna inte upp om du sagt fel utan fortsätt bara som om ingenting har hänt. Svårt att träna kanske men det är ett tips iaf.

Mia
0

Hur går det för dig? Har du börjat öva på din säkerhet något?Glad

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

LunarRain
0

Har ofta samma problem som du, men ibland går det ju. De stunderna kan jag alltid lära av.

Det går att njuta av att bara kasta sig ut utan att veta vart det ska leda. Att bara säga nåt, utan att reflektera över det, är lättare sagt än gjort. Men framför allt handlar det om att flytta ditt fokus, från inåt till utåt. Fokusera på själva samtalet, inte alls vad du ska säga härnäst. Känn vad den du pratar med säger så kommer nästa fras bara hamna där naturligt på din tunga. Gör du ett misstag är det bästa att bara släppa det för att behålla fokus utåt.

Spontaniteten kan du inte dra fram, den kommer springande efter dig när du kastar dig ut!