Vad är?
Vad är självkänsla och självförtroende för just dig? Hur ser du på dem två begreppen?
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Om jag har bra självförtroende och ingen självkänsla,så är det som att bygga ett korthus.grunden är för skör för att stå på.och hela min tillvaro grusas ordentligt om korthuset faller.
Om jag tvärtom däremot känner tillit till mig själv(bra grund) så är möjligheterna att jag lyckas med det som jag har som utmaning stor.och skulle det förmodan inte gå vägen så är det inte hela världen.har lärt mig någonting till nästa gång.
Självkänslan är det man måste ha innan man kan få självförtroende..
Men kika upp Mia Thörnblom(tror jag hon hette) hon är duktig på det:)
För mig är betydelsen av självkänsla hur bra jag känner mig själv och hur jag brukar reagera och känna.
Självförtroende handlar om hur mycket jag litar på mig själv och tror på mig.
/Maria

Jag tror att självförtroendet är förtroendet för den egna förmågan att prestera och självkänslan handlar om människovärdet. Att tro på att man är värd något, duger som den man är bara för den simpla anledning att man är den man är. Oavsett om man är duktig på något eller om man är dålig på det så är man en bra människa.
Jag har till exempel väldigt bra självförtroende, jag vet att vad jag klarar och när nya utmaningar kommer tvivlar jag inte på min förmåga att klara dem. Däremot har jag urkass självkänsla vilket i praktiken innebär att när jag inte klarar av en uppgift eller utmaning tar sig självförtroendet självklart en törn och det innebär då för mig att jag går ner mig helt och drar slutsatsen att jag är en urkass person pga av min dåliga självkänsla.
Som suddis säger i sitt inlägg, har man ingen självkänsla rasar hela korthuset när man möter motgångar och man måste börja bygga från grunden igen medans de med självkänla kanske bara måste bygga om toppen igen
För mig är självkänsla att veta att jag är bra, viktig, värdefull som människa även om jag inte är bäst hela tiden, trots att jag misslyckas ibland, och oavsett vad andra tycker och tänker om mig.
Självförtroende är att jag tror att jag klarar av saker och ting, och vågar prova.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
För mig är självförtroende att våga. Våga säga saker, våga göra bort sig, våga träffa nya människor och liksom våga bjuda på sig själv. Kort och gott så är självförtroende för mig att våga.
Självkänsla är hur bra man känner sig själv, och även hur man ser på sig själv.
Man kan ha bra självförtroende utan att ha bra självkänsla, och tvärtom. Tror inte att dessa två begrepp är beroende av varandra.
(Har själv bra självförtroende, men urusel självkänsla).