Självkänsla iFokus

Självkänsla

Etikett01-allmänt
Läst 985 ggr
kkarinn
2

konstig känsla.

jag är fullt medveten om att detta kommer kanske låta lite töntigt men men.Flört

jag har i hela mitt liv haft ett väldigt tjock, långt (över svanken)med perfekta lockar i håret. jag fick alltid höra hur fint det var och på fester och andra sociala sammanhang kom folk fram och pratade och berömde mig osv. jag stack alltså ut ur mängden på grund av mitt hår, fick uppmärksammhet och kanske såg lite intresannt ut, OCH folk kom ihåg mig!!!!

MEN haha för någon vecka klipptde jag av håret :O, och färgade lite slingor, jag ser nu ut som väldigt många andra gör, lite halvlockigt och över axlarna en bit, Inget man lägger märkte till.

och nu känns det som jag försvann för ingen tycker längre att det är "coolt" att vara med mig/prata med mig, (det är sant, inga inbildningar nu haha!!!!)och nu är jag inte med "typiskt ytliga människor" jag umgås med en salig blanding av människor, unga som gammla osvosv.

jag har ganska dåligt självförtroende då jag är ful i ansiktet och har lite skrev kropp. mmen blev ennu mer osäker på mig själv när jag inte kan gömma mig under mitt hår länge. nu måste jag ju kompensera mitt vanliga utseende med en rolig och intressant personlighet. men njag känner mig så ointresannt och orkar inte lägga ner tredubbelt så mycket energi bara för att "få vara med isamtalen" då jag inte är lika intresannt längre.

jag har ju alltid varit "den långhåriga karin", men nu är jag bara "karin" som ingen kommer ihåg. min identitet ärborta och hur  hittar man en ny??? :(((

tackar alla som orkat läsa och skulle uppskatta om ingen skriver något elakt för det orkar jag inte med idag.

Mia
0

Hej!

Det måste vara jobbigt för dig eftersom du verkar bara ha identifierat dig själv som intressant och rolig med ditt hår. Får jag fråga varför du valde att klippa och slinga dig? Är du nöjd med det? Tycker du själv om hur ditt hår är nu? Du måste försöka arbeta med dig själv, tänka att du är så mycket mer än bara ditt hår. Ditt hår är en del av dig - inte hela dig! Du är så mycket mer än bara hår. Vad gör DIG till den du är? Vad tycker du om att göra? Vad är roligt enligt dig?

Man behöver inte se guld ut för att ha något intressant att säga i samtal. Du kan alltid prata om saker som du hör att dem pratar om, tvprogram, musik, filmer du gillar osv?

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

kkarinn
0

hej tack för ditt svarGlad

varför jag klippte mig? jadu.. fick något ryck.

visst är väl håret fint nu med men finns inget att gömma sig i, har alltid kännt mig ful somn ett ufo.

problmenet ör väl egentligen att jag har sån himla tråkig personlighet, men så kan det va , får nog försöka jobba lite med mig själv, är blyg också men gör saker jag tycker är jobbiga hela tiden för att försöka bli mer oblygGlad

Mia
0

Duktig du är som utsätter dig för saker du tycker är jobbiga, modigt av dig Glad

Jag har alltid haft rätt långt hår, men någon vecka innan min student så klippte jag mig väldigt väldigt kort. Jag var oerhört ledsen för det var så kort så jag såg ut som en pojke tyckte jag, har nog aldrig känt mig fulare. Men människor omkring mig reagerade inte nämnvärt förutom när jag själv drog upp det. 

Det jag menar är att man måste arbeta med sig själv, det är inte alltid människor omkring en märker samma saker som man själv gör. Som med håret, det är inte alla som tycker att du "försvinner" bara för du inte har ditt långa hår kvar Glad

Har du provat att ställa dig framför en spegel och berätta antingen tre bra saker om dig själv? Eller tre saker du tycker ser bra ut på ditt utseende? Eller bara upprepa "Jag är fin som jag är" eller någon annan fras du vill säga Glad

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.