Självkänsla iFokus

Självkänsla

Etikett15-självkänsla
Läst 994 ggr
hasew
0

Utanförskap

Självkänsla har jag väl ingen, men nu har jag mer eller mindre varit borta från jobbet sedan mars, pga vad dom tror är strtessrelaterat blodtrycksfall.

Har gjort alla möjliga undersökningar utan resultat.

Jag har svimmat av och till sedan februari.

Sedan kommer både depressioner-panikångest mm, för att jag är rädd för att svimma på fel ställe.

Nu har jag börjat arbetsträna och känner mig helt vilsen.

Helst vill jag gå och gömma mig någonstans eller bara åka hem.

Eftersom jag även har fått social fobi ( säkert haft det länge ), så känns det som att jag är så väldigt mycket utanför alla andra.

Och jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

Jag har Mirtazapin som jag tar varje kväll och Xanor som jag tar vid behov och xanor tar jag nästan varje dag för att fungera.

Kanske någon kan ge mig råd hur jag ska göra för att fungera som "normala" gör.

Wide Awake Dreamer
0

Jag vet att det är tufft att inte ha någon vidare självkänsla, min egen är inte heller direkt på topp. Och utanför känner jag mig och rätt mycket. Däremot är det svårt att säga något om hur man gör för att fungera "normalt". Jag tycker att du bör kolla om det finns någon möjlighet att gå i terapi, gärna KBT. Där får man hjälp med att lära sig hantera svårigheter i vardagen utifrån sin egen situation. Kan också tipsa om att läsa böcker om KBT och Mindfulness, de brukar finnas på biblioteket, de kan ge vissa tips som är användbara och kanske väcka intresset för att börja i terapi.

Ett annat tips är att kolla runt lite på andra iFokus sidor, t.ex. ensamhet, ångestsjukdomar, social fobi, psykologi m.fl. Där går det kanske att hitta ett och annat tips. Om inte annat lär du upptäcka att det är fler som har liknande problem och som du förhoppningsvis kan utbyta lite erfarenheter med.

Hoppas du får ordning på det där med arbetsträningen, det är ju inte kul att känna sig vilsen sådär. Känner du att du kan prata med någon inblandad om din situation så gör det och berätta hur du har det. Men visst, jag vet att det är lättare sagt än gjort.

Mia
0

Hur fungerar normala? Vad är normalt? Det är ju väldigt svårt att svara på, har du någon professionell som du pratar med? Alltså en kurator, psykolog eller liknande?

Sin självkänsla måste man arbeta med aktivt hela tiden, hela livet. Det är inte lätt och jag har inte världens bästa självkänsla själv iheller, det är en färskvara som man hela tiden måste arbeta med. Har du testat skriva ner t ex 3 saker som du tycker om med dig själv?

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.