börjar jag bli galen?
Jag har sen 10 års ålder hamnat i depp perioder, är 17 idag och det börjar bli lite jobbigt nu , nu på senaste tiden får jag konstiga tankar som att allt jag gör inte har nån mening,att jag inte gör någon nytta..jag blir mer o mer lätt arg och får ångest , inbillar mig saker som igentligen inte stämmer, känner själv att när jag får sånna här ''attacker'' att jag kör slut på mig själv , känner mig smått galen , börjar jag bli galen?
Tror verkligen inte att du börjar bli galen, kanske bara att alla dina känslor blir för mycket för dig att hantera. Har du någon professionell som du kan prata med? T ex en kurator, pyskolog eller liknande? Om inte så borde du verkligen försöka prata med någon för att få hjälp så att du kan må bättre! Ingen ska behöva må och känna så som du gör nu. Stor kram till dig!
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Nej, jag skulle inte kalla det att vara galen eftersom jag själv känner igen mig så mycket i det där. Har haft vissa perioder sen jag var 11 då jag känt mig deprimerad. Och nu på senaste har det känts som att inget har en mening eftersom man ändå kommer att dö, och då har man byggt upp massor av saker i onödan. Det är såna tankar som hemsöker mig dagligen. Och under dessa perioder så blir mina drömmar extra intensiva, så jag får svårare att skilja på dröm och verklighet. Senast imorse visste jag inte ens om jag var vaken eller inte.
Vad är det för s.k "attacker" du får? Ångestattacker, eller menar du perioder då allt blir jobbigt och som ett kaos inom dig? Och vad är det för saker du inbillar dig?
Men som svar på din fråga, nej du är inte galen. Låter bara som att du har det väldigt jobbigt, och om du skulle uppsöka hjälp hos t.ex BUP så kanske du skulle kunna få hjälp med dina problem. Passa på nu medans du är 17, för när du blir 18 är det inte BUP som gäller längre och då kan det ta längre tid att få hjälp, tyvärr.
Nej det tycker inte jag. Jag är/var precis likadan, till sist blev det för mycket och nu går jag till kurator och bup varje vecka, det hjälper supermycket :)
Du kanske inte känner att du behöver gå till bup eller kurator, men jag hade absolut gjort det. Min kurator och jag kan prata om vad som helst, vissa dagar pratar vi bara om allmäna saker, t.ex. väder, film, jobb och så vidare och andra dagar pratar vi om mig, ångest och sånt.
Man mår så mycket bättre av hjälp :) Lycka till!