Självkänsla iFokus

Självkänsla

Etikett15-självkänsla
Läst 2404 ggr
Mia
0

Husdjur

Har du några husdjur? Berätta gärna om dem och visa bilder.

Tycker du att ditt/dina husdjur bidrar till att förbättra din självkänsla på något sätt? Hur?

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Mia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en liten valp på 13veckor, det är en tik och hon är en blandras. Raserna hon har i sig är pyreneer, schäfer och labrador. Hon väger redan 7,7kg och med tanke på hennes raser lär hon nog bli rätt stor Glad

Hon är jättemysig och väldigt busig såklart, hon kan redan en hel del saker och tycker det är väldigt roligt när vi tränar på t ex sitt för då får man godis Flört Vi ska snart påbörja en valpkurs och det ska bli väldigt roligt och spännande!

På frågan om hon bidrar till att öka min självkänsla måste jag nog säga ja. Hon får mig att må bra, får mig att känna att jag tar hand om någon och att jag gör det bra! När hon visar allt hon kan tack vare att jag lärt henne det så känner jag mig bra och duktig. Hon får mig att känna mig älskad, behövd och uppskattad. Hon får mig även att bättra på mina egenskaper såsom tålamod och annat Glad

Fridaaaa
0

Japp har en hel del husdjur! Skrattande Kan inte visa bild på alla men kan berätta om dom:

• Lillan - Snart 5 åring sankt bernhard. Långhårig. Underbar hund som gärna hänger med på promenader och gillar att vara ute och busa men även att ligga i sängen med matte och husse Flört
  • Findus - 3½ år gammal bondhanhankatt. Röd. Fick honom av min pojkvän i augusti 2009. Världens bästa present <3
  • Fia - 14 år gammal kastrerad bondhonkatt. Sköldpaddsfärgad.
    Fick hem henne för 2 år sedan då hennes förra ägare tyvärr hastigt gick bort. Hon har gjort sig mer och mer hemmastadd.

Kaninerna

• Ella - Blå 7 månaders dvärgvädur rex. Köpte jag för ca 1 månad sedan. Blev helt kär i henne<3
  • Viola - Blå 5 månaders lejonhuvad dvärgvädur/dvärgvädurhona. Köpt av mamma. Underbar och social kanin.
  • Smilla (lejonhuvad kanin) & Flizan (lejonhuvad kanin/lejonhuvad dvärgvädur) - 1½ år resp 2½ år gamla. Halvsystrar som bor tillsammans :)
  • Albin - 4½ år gammal bj-korsning. Fick honom som 1 åring, då min pojkväns familj inte kunde ha kvar honom. Underbar, social kanin.

Marsvinen

• Lotus (self) & Blixten (skinny) - 2 år resp 3! år. Bor tillsammans. Underbara och goa.
  • Enzo (teddypet) & Trazzel (lunkarya) - 1 år resp 7 veckor gamla. Enzo är jättesocial, Trazzel är mer tillbaka men han har inte varit här så länge
  • Pepsi (pet) och Alvin (skinny) - 1,3 år resp 7 månader gamla. Underbara goa marsvin!

**Hönsen
**

• Har blandrashöns plus 3 maran/isbarhönor och 5 isbar kycklingar. Sociala, som går ute på dagarna när vi är hemma :D

Bilden är på Viola och Findus :D

Djur betyder otroligt mycket för mig. Utan dom är jag inte hel. Har haft djur omkring mig hela tiden. Dom ger mig kraft, självförtroende och muntrar upp en om man är nere ect

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mia
0

#2 Oj, det var en del djur ja! Vad roligt Glad Då har du alltid något att göra så att säga Flört Vilken söt bild förresten!

Fridaaaa
0

#3 Hehe ja det blir mer när man ska skriva om dom hihi känns inte som så många här hemma hihi
Tack!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Zlarviig]
0

Mixa, en Pitbull/staffe blandning. Hon är 2.5 år gammal, svart med en vit stjärna på bröstet och lite vitt på tassarna. Första gången jag såg henne var det för att min bror hade berättat att nån hade massa valpar (mammas kompis) och en av de hette Masken och hon var bara hälften så stor som de andra, de fick kämpa för att hon skulle överleva. Ägaren till hundarna sa att hon ville behålla henne för att hon trodde att det skulle bli svårt att sälja henne eftersom såna valpar som har haft det tufft vid födseln brukar vara svagare och ha svårare att överleva, och för att hon tyckte att hon var så söt. När jag träffade Mixa/Masken för första gången så var alla valparna ute på en gräsmatta och sprang runt, alla förutom Mixa som låg och sov bredvid ägaren. Hon var bara 5 veckor och så underbart söt och skrynklig så jag blev helt kär i henne. Sen hälsa jag på varje dag och de andra valparna bara bet mig överallt och ville leka, men Mixa bara låg och sov i ett hörn, eller i mitt knä. Sen dagen jag hämtade hem henne har jag haft världens bästa kompis. Det var meningen att hon skulle vara familjens hund, men det sa bara klick mellan oss och hon vägrar lyssna på någon annan än mig. Nu är vi oskiljaktiga. Hon sover bredvid mig i min säng på en egen huvudkudde. Jag har med mig henne nästan överallt. Det känns så ovant att gå ut utan att hålla i ett koppel. Det går inte att förklara hur hon får mig att må bra, hon bara gör det. Och man märker verkligen att hon älskar mig Och sen har jag Pussel, en silvertabby huskatt hane på 1 år. Jag köpte honom när han var 13 veckor. Egentligen skulle jag köpa hans syster, men jag blev så sjukt kär i honom. Han var så fint tecknad och pälsen var verkligen silver och vit. Bara. Jag har aldrig tråkigt i närheten av honom. Han är så rolig och busig och han gör de knäppaste och dummaste saker en katt kan göra. Han är väldigt liten jämfört med våra andra hankatter vi haft. Han är verkligen kattunge hela han. Och han tröstar alltid mig när jag mår dåligt. När jag hade ont i magen maserade han den (bäddade) och lade sig på den! Han är så otroligt gosig och tillgiven och modig. Och han älskar Mixa, och hon älskar honom. De sover bredvid varandra hela dagarna. Dessutom så fyller han år på samma dag som jag gör :D Kan tyvärr inte lägga ut bilder, men jag har bilder på Mixa i fotoalbumet.

Mia
0

#5 Så mysigt det verkar mellan dig och dina djur Glad Och jättefina bilder på Mixa!

[Zlarviig]
0

#6 Hehe Tack så mycket! :D

Ratzo
0

Jag har 4 råttor och 3 katter. Och ja, jag tycker att dem bidrar till att öka min självkänsla. För att jag känner mig älskad och dem behöver mig för att det är jag som tar hand om dem. När råttorna springer fritt i mitt rum, och jag kommer in där då kommer dem alltid fram till mig och ska hälsa. Då blir jag så glad, och det märks verkligen att min självkänsla blivit bättre sedan råttorna flyttade hem till mig för 6 månader sedan :). Och min ena katt, den av dem som är min egen, hon betyder väldigt mycket för mig. Hon kom hit för 10 år sedan då hon var 8 veckor gammal (Jag vet att en kattunge måste vara 12 veckor när den lämnar sin mamma, men jag var bara ett år då, så jag kunde inte göra någonting åt det) Hon var egentligen min systers katt då, men hon ville bara kela med mig och ingen annan. Så nu är hon min. Hon tröstar mig alltid när jag är på dåligt humör. Och så försvarar hon mig från de andra katterna när dem hoppar upp på sängen för att attackera min hand. Då slår hon dem med sin lilla söta runda tass :).

Förresten, gud vilken gullig valp! Älskar pyreneer.

I can't drown my demons, they know how to swim.

Mia
0

#8 Katter är jättemysiga och härliga djur Glad Råttor har jag faktiskt ingen erfarenhet av!

Tack så jättemycket Glad

PiganX
0

Jag har två hundar som betyder allting för mig. Och de bidrar absolut till att förbättra min självkänsla. När jag lyckas göra något tillsammans med dom, när jag märker att de utvecklas tack vare mig - då blir jag stolt och vågar tro på mig själv mer.

Leo är 3 år, blandras (labrador, schäfer, rottweiler) och världens snällaste hund. Dock lite osäker när det gäller att träffa nya människor, men det jobbar vi på! Han älskar att bada på somrarna, kan vara i vattnet och simma i princip hur länge som helst. Han är också otroligt lättlärd och samarbetsvillig. Finns inte ord till att beskriva hur tacksam jag är över att jag har honom i mitt liv!

Iva är 3½ månader, blandras (chihuahua/papillon), väldigt söt och busig. Hon är väldigt självständig och envis, vilket jag gillar haha! Men ibland kan det bli lite tjorvigt. Eftersom jag inte haft henne så länge så känner jag henne inte lika bra som Leo, men hon är absolut en underbar liten pärla hon med!

[Zlarviig]
1

Jag kan passa på att lägga ut bilder på Mixa i inlägg #5 nu när jag har en dator.

Sista bilden är på Mixa när hon får en kram av mig. Det syns ju att hon njuter, hon älskar verkligen mig Glad

PiganX
0

#11 Vad fin hon är!

[Zlarviig]
0

#12 Tack!Skrattande

Leo och Iva också!Glad

Jessicahagstrom94
0

Ja, djur är helt underbara.. dom får mig glad. :)

har för tillfället hos mamma en katt, en kanin och 3 akvarier men det kommer hit en kattflicka sen också om några veckor.

hos pappa finns just nu bara en katt men till jul kommer en liten flicka hem från katthemmet, Jonna, sköldpaddsfärgad :)

Lukas på bild, katten hos pappa.

[Tuulikki]
0

Jag har en blandiskille på 5 år :) Köpte honom i våras, hans gamla matte kunde inte ta hand om honom p.g.a sjukdom. Vi är ett grymt team! Han var ganska osäker innan, men tillsammans har vi jobbat upp både min och hans självkänsla och självförtroende. Numera vågar han ta för sig av livet :)

Det peppar mig att se hur bra jag lyckats med min vovvis, och att jag klarar av detta även om ingen trodde att jag skulle kunna ta hand om honom när jag inte kunde ta hand om mig själv. Han har "räddat" mig och gör det varje dag, jag lever med ångest och orostankar men han lugnar ner mig :)

Han är bäst! Stärker självkänslan och vårat band varje dag :)

Mia
0

Åh så fina djur ni alla har Glad Vad vore livet utan djur.. Kyss

[Tuulikki]
0

#16 Lite renare, lite kallare, lite tystare men MYCKET tråkigare ;)

[Zlarviig]
1

Visst ja, jag kan visa några bilder på lillkatten Pussel också. Glad

Den sista är ett foto jag tog för att visa vad jag såg när jag vaknade. Pussel hade lagt sig på min mage på kvällen och låg kvar likadant på morgonen. Kyss

[Zlarviig]
0

Ofrivilligt dubbelinlägg… Oskyldig

PiganX
0

#15 Vad är det för ras? Glad

[Tuulikki]
0

Hälften Lhasa Apso, hälften Löwchen :)

PiganX
0

Han är jättefin!