Rädd för att köra bil
Hej, jag har ett problem som jag tror bottnar i dålig självkänsla. Jag hatar att köra bil. Jag tog körkort för tre år sedan och jag får ont i magen varje gång jag måste köra någonstans. Nu har jag inte kört bil på två månader…
Jag litar inte på mig själv, jag är alltid rädd att jag ska ställa till med någon olycka. Därför får min pojkvän köra de gånger vi ska någonstans men detta är ju inte hållbart för förr eller senare måste jag köra själv och då vill jag inte ha ångest i flera dagar innan. Bor på landet kan tilläggas så bil måste man köra…
Alltså, vad ska jag göra?! Jag tror alltid att andra kan bättre än jag, trots att jag vet att så inte är fallet. Jag vet att lösningen är att köra mer bil men jag har ångest varje gång jag ska köra någonstans eftersom jag är helt säker på att jag en dag kommer att ställa till med något. :(
Jag var sån hela tiden jag övningskörde på körskola :S
Men nu har jag kört så mycket, så nu har jag kommit över det, haft mitt körkort i 2½ år nu.
Men jag får ont i magen när jag ska köra där jag aldrig kört eller i storstad :S
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tycker att du ska backa lite grann och börja övningsköra med din pojkvän.
Kör tex på ett industriområde en helg när det inte är någon aktivitet där.
Kör där tills du känner dig säker, sedan byter ni till en annan plats osv osv.
När du sedan känner dig riktigt säker kan du utöka det till andra ställen där det finns lite trafik.
Trägen vinner alltid, jag håller på dig.
/hasew
Håller med #2.
Jag har inget körkort så jag vet inte hur det känns, men jag känner igen den där "alla-andra-är-bra-men-jag-suger"-känslan + magont.
ÖVA, ÖVA, ÖVA! säger jag bara. Kör på lugna ställen med t.ex din pojkvän eller någon annan du litar på som inte stressar upp dig och bara kööör, ta det lugnt och gör det ofta så går det nog över! :)