Självkänsla iFokus

Självkänsla

Etikett01-allmänt
Läst 1040 ggr
Fridaaaa
0

Känns botten

Får göra om skolarbete på skolarbete, allting bara samlas på hög :S 
Gör allting så gott JAG kan, ändå duger det inte :S

Högskola är mycket svårare än gymnasiet, men gör som de sagt ändå blir det fel :( Självförtroendet och självkänslan går mer och mer ner i botten känns det som :S

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[WickedAlly]
0

Det är kanske ingen större tröst mitt i det hela men att man hamnar i en sådan sits i början av en utbildning är verkligen vanligt, jättemånga får en smärre chock när de börjar.

Tycker du att det du läser är intressant? Annars är det väldigt svårt att göra bra ifrån sig oftast. Jag läste ekonomi innan jag bytte till teologi och kan utan att överdriva påstå att ekonomi var det tråkigaste och jobbigaste jag någonsin tagit mig för, vilket såklart ledde till att mina betyg inte var att hurra för.

Hur är det med dina kurskamrater? Kan ni kanske plugga tillsammans? Ibland är det jätteskönt att kunna bolla idéer och se saker ur andras perspektiv.

Fridaaaa
0

Ja jag vill bli detta , läser till förskollärare. Vissa saker är intressanta, andra inte. Vi har en del studiegruppsarbeten och de går mycket bättre men annars har jag 3 mil till skolan och mellan3-6 mil mellan kurskamraterna utom en som bor ganska nära.

[WickedAlly]
0

Ni kanske skulle kunna sitta lite efter föreläsningarna och prata om era uppgifter? Det är helt säkert fler som sitter i din sits och som kanske också uppskattat att någon tog intiativet.

Annars är ju inte tre mil speciellt långt :)

Fridaaaa
0

#3 Ja vissa gången har vi gjort det men många har barn och behöver hämta på förskola, skola osv.

3 mil enkel resa, blir mycket pengar ;) Och vintertid så är det extremt halt och snöigt här ute på landet. Men detta är min första termin, se om nästa blir bättre:)

[WickedAlly]
0

#4 Ja, det krånglar ju onekligen till det hela. Innan föreläsningar då? Om många har barn på skolan och dagis så kanske de är barnfria och lediga innan ni har föreläsning?

Jag hade 12,5 mil enkel resa till skolan under 1½ år så mjo, pengarna får snabbt ben tyvärr.

Det brukar bli bättre när man kommit in i det hela och det man läser lossnar lite, i början är ju verkligen allting nytt och alla termer och sånt behöver ju nötas in. Sen kan man ju jobba med tidigare kunskap och bredda sig istället för att lära sig bara massa nytt :)

Fridaaaa
0

#5 Beror på när vi börjar föreläsningar men kan gå vissa gånger :)
Ja jag bor inte hemma heller, så jag kan ju inte köra mer än nödvändigt och busskort är inte lönt då bussarna många gånger inte passar alls med tider osv :(

Men får prata ihop mig med dem :)

[WickedAlly]
0

#6 Vet hur det är, bussarna här är inte heller något att hänga i granen direkt :/

Tycker jag du ska göra, det är himla skönt att kunna bolla idéer.

Annars så kan ni göra som vi på min utbildning har gjort; startat en fb-grupp där vi diskuterar uppgifterna och pratar allmänt om ämnet (och ibland helt andra saker, hehe). Sitter vid datorn gör ju de flesta någon gång om dagen åtminstone.
Jag läser över internet och har aldrig träffat mina kurskamrater så gruppen är verkligen guld värd, men det är nog än bra idé även om man läser på distans/campus/lärcentrum :)

Fridaaaa
0

#7 Ja en FB grupp har vi med ^^, Det är jättebra hehe :)
Ja jag har via lärcenter, så vi ser föreläsningar via tvskärm på lärcentret :)

[WickedAlly]
0

#8 Dåså, bara att utnyttja möjligheterna till max :)