Självkänsla iFokus

Självkänsla

Etikett15-självkänsla
Läst 2426 ggr
Mia
1

Dina bästa tips

Här kan alla medlemmar på sidan samla sina bästa tips för en bättre självkänsla Glad

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Mia
2

Att tänka positivt istället för negativt!

Wide Awake Dreamer
1

Det är mänskligt att begå misstag. Acceptera att misstag inte gör dig till en dålig människa, försök lära dig något av dem men inse också att du precis som alla andra säkert kommer att begå fler i framtiden. Ingen är perfekt.

ManU77
3

Vägen till en bättre självkänsla tror jag går i vetskapen att det som skapar den ligger på insidan, inte på utsidan.

Många människor verkar (jag pratar bara utifrån egna erfarenheter och vad jag observerat genom åren) lägga sitt värde i hur de uppfattas av andra när det gäller det yttre. Ser jag nog bra ut? Är jag tillräckligt smal? Har jag rätt kläder? Ja, ni fattar. Detta är ett påtagligt problem när det kommer till människor med låg självkänsla.

En positiv självkänsla bör grunda sig på sådana djupare saker som finns på insidan. Har jag sunda värderingar som jag står för? Är jag en sådan som andra kan lita på? Behandlar jag människor väl? Ja, ni fattar. Det är på insidan man finner svaren.

Sedan gäller det såklart att inte vara så skör att man hela tiden söker bekräftelse av andra, för det får man inte alltid. Man behöver lära sig att bekräfta sig själv. Inte alltid så lätt, men det är nog nödvändigt.

Hur är ditt "självprat". Vad säger du till dig själv allt som oftast? Är det snälla, uppmuntrade och upplyftande ord? I så fall ska du fortsätta med det (och förmodligen har du en god, fungerande självkänsla så då läser du inte detta Glad). Om du däremot har skaffat dig en vana att kritisera dig själv, att alltid finna fel, att jämföra dina egna svaga sidor med andra människors starka sidor, så behöver du ändra på det. Det är inte bara andra vi ska behandla väl, utan även oss själva. Du är den viktigaste personen i ditt liv och du spenderar 24 timmar om dygnet med dig själv, så se till att du får en bra, positiv relation till dig själv.

Något som verkar vanligt bland människor med dålig självkänsla är att man lägger ner så mycket kraft och energi på att försöka klura ut vad andra tänker om en, när sanningen är den att andra inte tänker på en alls, i princip. De allra flesta har så fullt upp med att tänka på sina egna brister att de inte har tid att tänka på andra människors brister… och alla tror att de andra tänker negativa saker om en själv.

Så, mina tips blir:

1. Förstå att en sund, stark självkänsla kommer från sådant som finns inom dig, inte utom dig.

2. Sök inte bekräftelse från din omgivning. Det är härligt när man får den, men betrakta den som en trevlig bonus när det händer. Var själv den som utvärderar dig som människa. När du gör det, var inte för hård med dig själv.

3. Se till att stärka dig på ett sådant sätt att du inte blir så sårbar för vad andra tänker och tycker om dig. Utveckla lite "skinn på näsan".

4. Jobba på ditt "självprat". Finns det saker du säger till dig själv som du aldrig skulle kunna tänka dig att säga till någon annan ansikte mot ansikte? Säg det inte till dig själv heller då.

Och ett sista tips…

5. Ta inte dig själv på så stort allvar. Må inte dåligt över vad du tror andra tänker och tycker om dig. Förmodligen tänker de inte så mycket på dig överhuvudtaget, för de, precis som du, är upptagna med att tänka på sig själva.

På din väg mot bättre självkänsla, kom ihåg att Rom inte byggdes på en dag.
Ge dig själv lite tid. Var snäll mot dig själv. När du gör något bra, ge dig själv en klapp på axeln. Själv brukar jag knyta näven och säga "YES!" när jag gjort något bra.

Jag vill avsluta med detta…

"Low self-esteem is like driving through life with your hand-break on."
- Maxwell Maltz

/Magnus

[Tuulikki]
1

• Tänk positivt

• Kolla i spegeln och säg någonting bra om dig själv varje morgon, det gör skillnad!

• Acceptera att det finns dåliga dagar oxå, alla har dem men morgondagen blir mkt bättre.

• Kramas mycket! Skrattande

Maja2
1

Lär dig vara den person du vill att andra ska se.

Dvs, vill du bli uppfattad som glad, ärlig, rak, generös därför att DET är den sortens människor du själv uppskattar, då måste du VARA glad, ärlig, rak, generös.

Ställ inte orimliga krav på dig själv.

GÖR istället för att bara tänka.

Mia
0

Bra tips ni kommer med!

Miiiz
0

Jafg hittade spontant någonting jag ville göra, som inte direkt hade så myckey med människor att göra.

Tack vare att jag jobbade inom vården en knyck så fick jag där lära min virka av en kund.

Nu håller jag på att experimentera med det, dom senaste verrkern var lite återvinningstema. Grytungerlag med pilttilock som botten.

Sedan så Var jag till en samlings plats för äldre människor för dom är människor som jag tycker peppar upp en ordentligt :)  Så höll dom på att väva kaffe väskor och så fick jag pippi på det med så jag gjorde det.

Med tiden så hade jag slutligen så bra och mycket kontakt med människor att jag vågade mera prata osv, nu mera är jag en liten försäljare som hittar på nya tok saker hela tiden.

Senaste tokerierna var att jag for på jul marknad :) Var en total fail men är nog nöjd för det :)

Btw skall också börja med smyckes tillverkning och rusta upp gamla ting, och efter julen kommer jag att börja med att sticka så allt är möjligt.

Och om ni har lika dålig själv känsla som jag så se till att någon annan bedömmer era påhitt och arbeten :)

Puss och Kram

< you gotta hold on, no matter what they say.>

<If you fail to be strong, their gonna have it just their way.>

retep
0

Att säga, jag har så dålig självkänsla! Det är säkert bland det sämsta man kan göra för sin självkänsla. Självkännedom däremot är bland det bästa! Med utgångspunkt i Lagen om Attraktion kan vi se att det vi känner och tänker om oss själva, det är det vi förstärker och drar till oss. Bara att veta att all Världens självkänsla, trygghet och harmoni redan finns outtömligt tillgänglig för oss alla. Det betyder och resulterar i att vår självkänsla växer till och blir stabil. Dålig självkänsla finns egentligen inte till på riktigt , även om den känns på riktigt och påverkar oss på riktigt! Det kan verkligen vara svårt att ändra på och att stärka sin självkänsla och endå så kräver en god och stark självkänsla inget. Inget vi måste göra eller vara, bara något vi behöver tillåta och acceptera, som ett naturligt tillstånd, en inneboende kraft. Ett uttryck för Lagen om attraktion.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

retep
0

Ett enklare tips att börja med,(om man nu tycker att det här med Lagen om Attraktion verkar difust och krångligt). Det kan vara att man skapar en bättre känsla genom att minnas det bästa man varit med om, minnas hur det var och kändes då man mådde bra och som bäst.

Att förstärka den känslan genom att fantisera om den överdriva den och föreställa sig det finaste och bästa man kan.

Det är bl.a så man gör för att väcka liv i Lagen, börja attrahera och locka till sig allt det som stärker ens självkänsla och harmoni.

Lagen = inget annat en den kraft och positiva energi som livet naturligt har inbyggt i sig.

Att attrahera och dra till sig den handlar därför bara om att öppna sig och tillåta den

Alla egenskaper som betecknar självkänsla och att må bra finns ingen annanstans och kommer ingen ananstans ifrån än här, eftersom allt gott som livet har att erbjuda kommer från denna inre källa av Kärlek, kunskap, hälsa, frihet……

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Mia
0

Om ni kommer på fler tips så fyll på Glad

[Tuulikki]
0

• Är de dåliga tankarna i farten kan man antingen putta bort dem, eller "analysera" dem.

Känner jag "Jag är helt värdelös på matte!" funderar jag på varför jag tänker så, vad jag grundar det på. Sen försöker jag komma på något bra jag gjort på någon mattelektion. "Jaha, ja men jag klarade ju faktiskt alla prov, jag är nog inte värdelös på matte iaf!"