Ego eller inte??
Hejsan.
Jag är ny här. Vill bara ställa en fråga som förbryllar mig mycket.
Man ska ju ha självkänsla o allt.
Men om man då har mycket att göra som man sätter först typ fixa med bilar, snacka med polare osv… då sätter man sig själv först.
Men om man du ska vara ihop med någon, o denna ska sättas först… hur går detta ihop?… Man ska sätta sig själv först o en sida o en annan sida ska man sätta partnern först… förvirrad…. Vilket ska man?
Bara för att man är tillsammans med någon eller bor ihop, betyder det inte att man ska sätta den personen före sig själv.
Att må bra, jobba på sin självkänsla, självförtroende ect är viktigt, även när man är tillsammans med någon :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 menar inte att man ska sätta personen först… kanske fel formulering.. man ska läsa oj självkänslaosv… man ska tänka på sig själv bla bla… men ens partner??? de e det jag tänker på.. vart blir han/hon av????
#2 Förstår inte hur du menar?
Och tänk på att inte skriva massa frågetecken, räcker med ett :)
#3 har försökt skriva o berätta men de låter inte klokt så raderar de hela tiden… läser lite vad andra skrivit o kanske hittar nåt där
Jag träffar en man. Jättemys från honom från första stund. Fullkomligt storm, så som man knappt kunnat tro. Romantiskt med blommor o ljus. Sen går tiden.. inte så långt, kanske 1 månad, sen blir det mer o mer om jag kan fixa disken eller dammsuga osv… Tiden går.. 1 år och jag söker lite kärlek..(detta är väldigt sammandraget) Jag undrar? HAN har uppenbarligen sin självkänsla.. Alla säger till mig hitta min.. ok men var hamnar vi då? Om alla ska gå efter sin självkänsla? Ge o ta säger de flesta… men hur ska det gå till? Om alla ska se till sitt eget? Hmmmm förvirrad 🤔
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt men jag förstår fortfarande inte. Skulle du kunna förklara vad ordet självkänsla betyder för dig?
#6 Inte jag heller tyvärr.
Självkänsla för mig betyder ju att man mår bra i sig själv, att man trivs med sig själv - Känner du att du gör det? Om man inte mår bra i sig själv eller inte trivs med sig själv, då kan man inte heller älska eller vara med någon annan tror jag.
Menar du att du inte får lika mycket kärlek av honom längre? Jag tror inte att man tappar bort kärleken i ett förhållande om båda arbetar på sin självkänsla, snarare tvärtom. Jag tror det är nyttigt att båda partner gör olika saker, har olika intressen och liknande, så att man inte känner sig beroende av varandra och att man kan vara ifrån och sakna varandra.
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Jag har bra självkänsla och trivs bra med mig själv. Men jag skulle inte få för mig att hitta på en massa (bara för att JAG vill det) utan att fråga/erbjuda honom, Vad han tycker osv.
När man bara blir "överkörd" av att den andre hela tiden sätter sig själv och sina intressen först, då tycker jag att det är egoistiskt. Sant eller ?
Jag vill absolut inte hindra någon att göra vad den vill, men känns hopplöst när man "tas för givet". Och till och med förväntas att städa (hans hem) under tiden som jag ända bara väntar på att han ska komma hem, vilket aldrig blir den tid som sagts från början.
Nu är detta förhållande slut, men funderar ändå.
Ursäkta om det blev lite luddigt, svårt att formulera så det inte blir alltför mycket text.
Men Tack för svar.
Det har du rätt i, att självklart bör man fråga sin partner ifall man funderar på att göra något. Jag hade inte heller t ex bjudit hem folk till vår lägenhet utan att fråga honom först, eller om jag ska iväg och träna så berättar jag det så att han kan kolla valpen.
Att hela tiden sätta sina egna intressen först och köra över sin partner är självklart egoistiskt och inget som man ska behöva stå ut med. Jag tror dock inte att det har med självkänsla att göra, utan att man har olika behov och olika mycket behov av ensamtid. Det är något som man får diskutera och komma fram till, VAD är okej och vad är INTE okej att göra?
Dock så tycker jag att du också hade ett litet ansvar när du säger att du känner att du blir tagen för givet. Om han förväntar sig att du ska städa HANS hem då måste du ju stå på dig! DÄR handlar det om självkänsla och självförtroende, VARFÖR ska du städa HANS hem? Stå på dig, stå upp för dig själv och säg nej! Absolut att man kan vara snäll och hjälpa till att städa då och då, men att förväntas städa någon annans hem är ju inte okej för fem före.
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.